Med både sedan og stasjonsvogn, sistnevnte kalt Weekend, klar fra første salgsdag entrer Fiat den viktige mellomklassen, hvor Ford Mondeo er i teten her hjemme.
PRØVEKJØRT: Med både sedan og stasjonsvogn, sistnevnte kalt Weekend, klar fra første salgsdag entrer Fiat den viktige mellomklassen, hvor Ford Mondeo er i teten her hjemme.
Selv om Fiat Marea lanseres i Italia 14. september, går det et halvt år før det norske bilpublikum får stifte bekjentskap med bilen. I skrivende stund baserer importøren, Ugland Motor Import A.S, seg på introduksjon på det norske markedet i mars.
Bilen er den største Fiaten siden Croma ble lansert i 1985. Den plasserer seg i mellomklassen, hvor vi finner etablerte konkurrenter som Ford Mondeo, Opel Vectra, Toyota Carina, Hyundai Elantra, Nissan Primera og Renault Laguna.
Under vår prøvekjøring på nord-italienske veier virker 1,8-literen først litt "halvdau" i motbakkene. Etter en titt på dreiemomentkurven forstår vi hvorfor. Toppen av kurven, 154 Nm, ligger på et så høyt turtall som 4400 omdreininger. Dermed er det bare å bruke gearene mer aktivt for å holde turtallet oppe - og da går det unna med en helt annen følelse av flyt og fremdrift.
Styringen er presis og styrefølelsen er god ved kjøring på svingete og vanlige veier. I høy hastighet på Autostradaen - og da viser speedometeret langt mer enn det ville ha gjort på hjemlige motorveier - må bilen "gjetes" litt for å holde seg noenlunde midt i kjørebanen.
Annonse
Tre utstyrsnivåer Både sedanen og stasjonsvognen produseres i tre utstyrsnivåer: Grunnversjonen SX, mellomnivået ELX samt toppmodellen HLX. Sistnevnte er bare tilgjengelig i kombinasjon med de to største bensinmotorene og den største dieselmotoren, mens SX bare leveres på bilene med de to minste bensinmotorene og de to minste dieselmotorene.
Sikkerheten blir ivaretatt av standardutstyr som kollisjonsputer foran begge forsetene, beltestrammere og bjelker i dørene. Toppmodellen er dessuten utstyrt med ABS-bremser og sidekollisjonspute på førersiden.
Standardutstyret på alle modellvariantene omfatter ellers beltestrammere, sentrallås, servostyring og radio med fire høyttalere. Såvel førersetet, rattet som frontlyktene kan justeres i høyden.
Motor og hjuloppheng De fire bensinmotor-alternativene er allerede kjente fra Fiat Brava/Bravo, og starter med en 1,4-liter som yter 80 hk. Videre kan det velges mellom en1,6-liter med 103 hk, en 1,8-liter med 113 hk, samt den femsylindrede 2-literen med 147 hk. Den minste motoren har tre ventiler pr. sylinder, de andre har fire.
At Marea leveres med tre alternative dieselmotorer er sannsynligvis av mindre interesse, for det vil forundre oss om den norske importøren baserer seg på mer enn én av disse. Det sitter turbo i alle tre men likevel er den minste såvidt treg at den bruker 15,2 sekunder ved akselerasjon fra null til hundre. Det mest naturlige valget vil nok være den mellomste motoren, TD 100. En 1,9-liter med 100 hk som byr på både fart og dreiemoment nok til å tilfredsstille de fleste norske dieselkunder.
Hjulopphenget består av fjærben, triangelarmer og krengningsstabilisator foran, mens det bak brukes langsgående bærearmer med separate skrufjærer og støtdempere i kombinasjon med krengningsstabilisator. Det er hydrauliske, dobbeltvirkende støtdempere foran, gassdempere bak. På bilene med den største bensin- og dieselmotoren er det skivebremser både foran og bak, ellers er det skivebremser foran og trommelbremser bak som er standard.
Ryddig interiør Instrumenteringen og betjeningshendlene er godt synlige og nesten uten unntak både logisk plassert og lett tilgjengelige. Hele midtkonsollen er identisk med den som sitter i Fiat Brava/Bravo, hvor radioen er integrert som en helhet. Radioen kan betjenes fra rattet, og er standardutstyr i HLX-versjonen og ekstrautstyr i de andre versjonene.
Annonse
Marea kan leveres med beige eller mørke grått dashbord. Med høy sol blir det en del reflekser i frontruten fra dashbordet, spesielt med beige trekk, noe bedre med grått. Setene er forholdsvis faste, har normalt lange sitteputer og gir akseptabel sidestøtte, både til lår og rygg. Benplassen i baksetet er absolutt akseptabel.
Høy pris? På grunn av Fiats historisk dårlige rykte, har importøren et problem: Enten de liker det eller ikke, må Fiat være billigere enn tilsvarende europeiske konkurrenter for å trekke til seg flere bilkjøpere.
Prisene på de ulike modellvariantene er ikke fastsatt, men det antydes at prisen vil ligge 10-12 prosent høyere enn for tilsvarende femdørs Brava. Det betyr at med 1,6-liters motor og laveste utstyrsnivå (SX), vil Marea-prisene starte rundt 215.000 kroner. I så fall vil prisen på en 1,8-liters sedan i ELX-utgave havne på ca. 238.000 kroner. Stasjonsvognen vil koste ca 20.000 kroner mer.
Dette prisbildet gjør at importøren også vurderer å ta inn Marea med en 1,4-liters motor som yter 80 hk (59 kW), en motor som ellers bare var tiltenkt begrensede markeder. Norge bør nok i denne sammenhengen betraktes som et begrenset marked, for med dagens nivå på den norske engangsavgiften vil prisen på denne bilen, med sin lave vekt og beskjedne motor, starte godt under 200.000 kroner. Utstrakt bruk av magnesium (etter samarbeid med bl.a. Norsk Hydro i Porsgrunn) gjør at denne bilen bare veier 45 kg mer enn Fiat Brava med samme motor.
Fiat har ingen planer om å komme med noen 4WD-versjon av Marea. Til det er det alt for liten interesse i markedet, mener man hos Fiat. De har heller ingen planer om å introdusere en ny, større bil som skal erstatte Croma. Lancia og Alfa Romeo skal få fortsette å dekke dette segmentet på vegne av konsernet.