Fiat Panda 4x4: Urban speider

Vi har gjørmebadet med nye Fiat Panda 4x4. Liten i størrelse, stor i opplevelse.

Publisert Sist oppdatert

Panda
Panda

Først publisert i BIL 11 - 2004.

Toscana, Italia: Den påkostede versjonen vi prøvde heter Panda 4x4 Climbing. Den har blant annet markante beskyttelseslister i svart plast og røffere støtfangere, litt bredere dekk og enda litt høyere bakkeklaring enn standard 4x4. Bilen var kun tilgjengelig med en 1.2 liter med 60 hk, men vil senere bli tilgjengelig med en 70 hesters 1.3 MultiJet dieselmotor.

Panda 4x4s største fordel er dens lave vekt i kombinasjon med begrensede ytre mål. Lengden er kun 357 cm og hjulene er plantet i hvert hjørne. Dette gir flere fortrinn. Over buede humper vil den ikke like lett subbe nedi på midten, eller i overhenget foran eller bak.

Regnet sprutet da vi var på vei ut i skogen. Terrengløype med overraskende stor T sto til rådighet. Bilene sklei sidelengs i gjørma – også kombinert med ett hjul i lufta. Bakkene var ikke bare utfordrende fordi de var smale og opp mot 30 grader i stigning, underlaget var i tillegg steinete, hullete, sporete og gjørmete.

Terreng-egenskaper
Panda 4x4 jobbet seg oppover med sin lille motor og lave vekt. Vi greide oss fint uten tekniske firehjulstrekk-egenskaper som for eksempel lavgear, selv om den trengte bremsehjelp i nedoverbakkene – noe skal da sjåføren også gjøre... “Senk farten”-skilt hadde en misjon, jeg følte meg faktisk etter hvert overraskende uovervinnelig i Pandaen med 60
hester.

Vann- og gjørme-graver ble kun uskyldig lek, utfordringene fant vi i de smale krøtterstiene som faktisk illustrerte fordelen med korte overheng og kort akselavstand i praksis. Nå skal vi ikke gå i fella og sammenligne Panda 4x4 mot større firehjulstrekkere, men vi har sterke mistanker om at de sistnevnte ikke hadde kommet frem alle stedene uten stopp – i akkurat denne løypa.

Terrengkjøringen ga et godt inntrykk, men Panda 4x4 er også en glimrende bybil, den er jo tross alt en Panda. Selv om den er forhøyet krenger den overraskende lite. Den har presis styring og svelger ujevnheter godt. Og vårt reisefølge på oppunder 1,90 hadde plass nok til hode og bein.

Befriende enkel
– Tror så Fiat at Panda 4x4 vil hevde seg mot dagens 4x4-konkurrenter? – Har bilen ESP og antispinn? – Hva med å installere en bombe av en motor? – Hvorfor har ikke Panda 4x4 mer komplisert firehjulsdrift-system?

Svarene til disse spørsmålene sier mye om hva som er denne bilens hensikt. For den er absolutt ikke ment som en konkurrent til firehjulstrekkere som koster nær det dobbelte eller mye mer. Den er befriende enkel, og minner oss om at en firehjulstrekker selvfølgelig kan ha strålende egenskaper uten nødvendigvis å ha alt tenkelig av tekniske finesser – “back to basic”. Den har image og sjarm, og er økonomisk oppnåelig.

Hva med Norge?
Nye Fiat Panda har blitt en stor suksess i Europa. 280.000 ordrer på under et år, 4x4-versjonen er ventet å utgjøre 10% av det fremtidige Panda-salget. Den norske importøren har vært positiv til å ta Panda inn til Norge, fordi den skiller seg ut og har egenskaper som kan bli satt pris på her. For at det skal være økonomisk forsvarlig å klargjøre den for Norge må de nordiske landene samkjøre, men Sverige og Finland har foreløpig ikke vist interesse.

Fiat Panda 4x4 Climbing 1.2
Pris:
Ikke fastsatt
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1242 ccm. 44 kW (60 hk) v/5000 o/min. 102 Nm v/2500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 357 x 160 x 163 cm. Akselavstand: 230,5 cm. Bakkeklaring: 16,5 cm. Egenvekt: 980 kg. Tillatt totalvekt: 1425 kg.
Dekk: 185/65R14 M+S.
Bagasjerom: 230 liter (VDA).
Tankvolum: 30 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 20 sek
Toppfart: 145 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,66 l/mil
CO2-utslipp: 156 g/km
Konkurrenter: Daihatsu Sirion, Subaru G3X Justy, Suzuki Ignis.

Powered by Labrador CMS