-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fiat Stilo 1.8 Dynamic
Stilo utfordrer Golf og Corolla med høyt utstyrsnivå og mye plass, men hvor er den italienske dynamikken?
Først publisert i BIL 12 - 2002.
Italienerne har ry på seg for å legge vekt på kjøreegenskaper og kjøreopplevelse. Sånn sett innfrir ikke Stilo. Den elektriske styreservoen greier ikke å overføre kontakten med veien til rattet, og styringen er lite følsom og oppleves også som litt upresis, spesielt rundt nøytralstilling. Understyringen kommer ganske tidlig, og Stilo oppleves som litt sedat på svingete vei, ikke bare fordi styringen er ufølsom, men like mye på grunn av fjæringskarakteristikken.
Små humper tar den relativt hardt, og komforten på dårlig vei imponerer ikke. De store ujevnhetene takler den mykere, men her bidrar den svake returdempingen til vel mye duving. Fiat-ingeniørene har litt å gjøre for å matche de beste i klassen når det gjelder både kjøreegenskaper og fjæringskomfort.
1,8-literen er ikke mye raskere enn 1,6-literen med 103 hk, men trekkraften er større og i bakkene jobber den bedre. For litt ekstra overskudd anbefales det å tippe turtellernåla opp mot 5000-merket.
Stilo er stor og den føles stor. Fra førersetet har du mye bil rundt deg, denne bilen føles som et nummer større enn Golf og Focus. Plassmessig er den da også større enn konkurrentene. Bakseteplassen er rikelig og med mulighet til å trekke hele baksetet ca. 14 cm forover kan du øke bagasjeplassen, men fortsatt ha plass til passasjerer i baksetet.
Ved kjøring på gode veier gir Stilo et påkostet og godt inntrykk, men på dårlig vei og ved litt aktiv svingkjøring innfrir den ikke. Når Stilo ikke innfrir forventningene har ikke det med kvaliteten å gjøre, det skyldes mer den tunge og litt satte kjøreopplevelsen.
FIAT Stilo 1.8 Dynamic:
Motor: 4-sylindret. Sylindervolum: 1747 ccm. Effekt: 98 kW (133 hk) v/6400 o/min. Dreiemoment: 162 Nm v/3500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Dekk: 195/65HR15.
Mål: Lengde: 425,3 cm. Bredde: 175,6 cm. Høyde: 152,5 cm. Akselavstand: 260,0 cm. Sporvidde f/b: 151,4/150,8 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1370 kg. Tillatt totalvekt: 1805 kg. Maks vogntogvekt: 3005 kg. Maks taklast: 80 kg.
Bagasjerom: 335/410 liter (VDA).
Tankvolum: 58 liter.
Aks. 0 - 100: 10,3 sek
Toppfart: 200 km/t
Forbruk bykjøring: 1,15 l/mil
Forbruk landevei: 0,62 l/mil
Forbruk snitt: 0,81 l/mil
CO2-utslipp: 194 g/km
Pris: kr. 247.900,-
Forbruk i følge 93/116/EU.