-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fiat Stilo
Stilo er en typisk italiener. Kjøreegenskaper av klasse og stilfullt design. Enkelte kvalitetsbrister i interiøret trekker ned helhetsinntrykket.
Først publisert i BIL 10 - 2001.
Fiat Stilo har en stor oppgave foran seg. Konkurransen blant kompakte mellomklassebiler er hard, og mye avhenger av pris og utstyrsnivå. Her hjemme blir nærmeste og argeste konkurrent Peugeot 307, skal vi tro importøren. Importøren regner med å selge 600 Stilo neste år. Stilo kommer med tre og fem dører, men det er mer enn antall dører som skiller de to. De er bygget på samme plattform, men karosseri og oppsett er forskjellig. Minstemann er ment å gi assosiasjoner til en coupé, mens den fem cm høyere og syv cm lengre storebroren skal minne mer om en flerbruksbil. Den mest synlige forskjellen er den aggressive fronten og den frekke bakparten til 3-dørsversjonen. Linjene er klart mer italienske enn på store Stilo. Verstingutgaven, Abarth, kommer ikke til Norge med det første. 170 hk kombinert med meget gode kjøreegenskaper gjør den til en skikkelig italiensk kjøremaskin.
Førervennlig
Førermiljøet er oversiktlig. Instrumenteringen er klassisk med et midtplassert tekstvindu. Informasjonsvinduet hører til en avansert kjørecomputer som kalles "My Car". Innretningen tillater personlig oppsett av blant annet informasjon og bilens sentrallåsesystem.
Den originalmonterte bilstereoen med CD-spiller er meget lettbetjent. Standardspiller er kassettspiller, men hva bilen leveres med her hjemme vites ikke. Dashbord og enkelte hendler ligner mye på det du finner i Alfa 147. Rattet har fireveis regulering, men selv i nederste posisjon står det litt for høyt. Dette må kompenseres ved å heve førersetet. Synd når innstillingsmulighetene er så gode.
Fothvileren er stor, og står dessuten mye lenger ut enn gasspedalen. Dette blir slitsomt på lengre turer fordi du blir sittende litt skjevt. Setene har mange innstillingsmuligheter og gir god støtte. Du sitter bedre i tekstilsetene enn skinnsetene. Skinninteriøret gir i det hele tatt et ganske "billig" inntrykk. Kvaliteten og avslutningene på enkelte plastpaneler er ikke imponerende og står ikke i stil til Stilos elegante ytre. Den progressive elektriske servoen er presis og alltid optimert til farten. Om ønskelig kan styringen gjøres enda lettere ved å aktivisere et "byprogram". Dette letter bykjøring og parkering. Glemmer du å slå av cityfunksjonen blir styreresponsen justert tilbake automatisk ved 70 km/t. Kjøreegenskapene overbeviste på svingete fjellveier. Til tross for et stivt oppsett takler den ujevnheter relativt bra. Det er bare de tverrgående kantene understellet protesterer litt mot.
Diesel å foretrekke
1,2-literen med 80 hk – en typisk avgiftsbil for Norge – fikk jeg ikke kjørt, men ut fra erfaringen med 1,6-literen skulle jeg tro den blir i det minste laget. Med 103 hk under panseret blir Stilo en respektabel bil å kjøre selv om det ikke er den friskeste 1,6-literen jeg har kjørt. Motoren må jobbe på relativt høyt turtall for å utnytte effekten.
Ser man bort fra pris vil dieselen helt klart være å foretrekke. Relativt stillegående og kraft fra bunnen gjør at du slipper å geare så mye som med bensinmotoren. Det er disse motoralternativene importøren har antydet som interessante for det norske markedet. Selespeed leveres dessverre bare sammen med 2,4-literen. De øvrige leveres med femtrinns manuell gearkasse med unntak av den minste motoren som leveres med en sekstrinns kasse.
Bakseteplassen er god. Bra takhøyde kombinert med god beinplass gjør det hyggelig å være baksetepassasjer. Baksetene kommer i to varianter, en fast og en regulerbar. Begge har tradisjonell 2+1 deling. La oss håpe det er skyveløsningen som blir standard i Norge. Dette gjør bilen mer fleksibel, og vil gi den et klart konkurransefortrinn. Hodestøttene kan felles inn i bakseteryggen, og er derfor ute av veien hvis ryggen skal slås ned.
Bagasjerommet er ganske stort, men en høy innvendig lasteterskel på hele 22 cm ber om krangel med eierens rygg. En innsats med rom i til å ha under bagasjeromplaten reduserer terskelen, men reduserer samtidig det åpne lastevolumet betraktelig. Baksetet er utstyrt med tunnel gjennom armlenet for transport av for eksempel ski. Ryggen på passasjersetet kan slås helt ned og brukes som bord, eller for transport av lange gjenstander.
Avansert ekstrautstyr
Fra en imponerende lang utstyrsliste finner vi utstyr som til nå bare har vært å finne på langt dyrere biler. Cruisecontrol med radar og "Easy Go" er blant de mer sofistikerte. Den intelligente fartsholderen sørger, i tillegg til å holde ønsket fart, for å justere farten slik at avstanden til bilen foran alltid er den samme. Foreløpig tilbys det bare på toppmodellen Abarth. "Easy Go" er et nøkkelløst system som gjør at døren åpner seg når føreren nærmer seg. Bilen kan startes ved å trykke på en knapp så lenge "nøkkelen" befinner seg i bilen.
Stilo kommer med seks kollisjonsputer som standard (to foran, to på hver side samt gardin), men kan leveres med åtte (to bak i tillegg). Frontputene er av den "smarte" typen som løses ut etter vekt og type kollisjon. Importøren har antydet at åtte puter kan bli standard i Norge. Hvis dette slår til vil den være den grommeste i klassen når det gjelder passiv sikkerhet. Blokkeringsfrie bremser, elektronisk bremsekraftforsterker, antispinn og automatisk motorbremsregulering er standard. I tillegg fås elektronisk stabilitetskontroll som ekstrautstyr.
Lansering i Norge skjer i begynnelsen av april neste år, og de endelige spesifikasjonene på de norske modellene er ikke klare før nærmere jul. Importøren har gitt signaler om at innstegsmodellen med tre dører vil være 1.2-literen med en startpris på rundt 185.000 kroner. Med fem dører og 1.6-liter skal den konkurrere med Peugeot 307, og vi kan derfor gjette på at prisen vil havne på cirka 205.000 kroner. Med dieselmotor vil prisen naturlig nok stige noen tusen.
DETTE ER FIAT STILO:
Lengde*: 418,2/425,3 cm. Bredde*: 178,4/175,6 cm. Høyde*: 147,5/152,5 cm. Akselavstand: 260,0 cm. Sporvidde f/b: 151,4/150,8 cm. Bagasjeromvolum: 305/335-410 liter. (VDA). Tankvolum: 58 liter.
Forbruk i følge 1999/100/EU.
*: 3 dører/5 dører