-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Skorpionen vekkes til live
Fiat relanserer Abarth som eget varemerke. Hensikten er å appellere til en yngre kundekrets.
Først publisert i Bil 12-2007.
I Norge skal du være rimelig bilinteressert og ha et godt forhold til italienske biler for å nikke anerkjennende når du hører at Abarth skal relanseres. Det er Fiat som skal lokke en yngre målgruppe, for i Italia er det ikke bare gamle nostalgikere som har et forhold til Skorpionlogoen. Det gjelder også forbausende mange i yngre aldersgrupper.
Mange nok til at Abarth skal bygges opp som eget merke med eksklusiv forhandler- og serviceorganisasjon. I hjemlandet betyr det 35 utsalgssteder, mens de på verdensbasis i 2008 ønsker seg totalt 60 fordelt på 12 markeder. Norge er neppe blant de mest attraktive – først må "melk og brød"-produktene fra Fiat få en renessanse etter mange tørre år.
Det er en tradisjonsrik logo Fiat nå skal bygge videre på. Fra 1949 til 1971 bygget Carlo Abarth mer enn 15.000 biler fordelt på over 100 modeller før han overlot selskapet sitt til Fiat. De fortsatte inn i 80-årene med modeller som Ritmo Abarth og Fiat 131 Abarth. Sistnevnte vant rally-VM tre ganger – i 1977 og 78 med Markku Alen bak rattet og i 1980 med Walter Röhrl.
Liten og kjapp
Abarth er ensbetydende med biler av det kompakte slaget, og det er småbiler "nye" Abarth vil bearbeide også. Først ut er Grande Punto, og vi dro til Torino for å kjøre den på Fiats testbane. Oppskriften er velkjent – man trimmer opp en standard motor, gir bilen et mer sportslig understell og kraftigere bremser samt noen detaljer i eksteriør og interiør av det sportslige slaget – og vips, så har vi en lommeracer.
Med utgangspunkt i en normalt pustende 1,4-liters motor, henter Abarth ut dobbelt så mange hester ved montering av turbo og trimming. Hjulopphengningen er nærmest original, men senket med 10 mm. Stabilisatorstagene er kraftigere og frontdemperne 20 prosent hardere. Legg til Brembo kalipere på forbremsene, 17-tommers felger med 215/45-17 og du har Abarths oppskrift på en sportslig Punto.
Bra nok?
– Kjøreopplevelsen er viktigere enn tekniske data. Dessuten er oppnåelige priser for folk flest en tungtveiende faktor, er svaret fra CEO i Abarth, Luca de Meo, på om disse ytelsene holder mot vesentlig kraftigere konkurrenter som Mini Cooper S og Peugeot 207 RC. Riktignok er Abarthen på papiret på nivå med Fiesta ST og Polo GT, men disse er vel ikke akkurat noen vinnere hva salgsvolum angår.
På bane oppfører Grande Punto Abarth seg som en småsprek bybil. Styringen er nøytral, men en aggressiv kjørestil gir lett krenging. Bremsene er gode, og du sitter i seter med god sidestøtte. Vi kunne ønsket oss en vesentlig lavere sittestilling, og tror det ville vært med på å gi bilen et mer sportslig preg.
ESP er et hjelpemiddel du tvinges til å bruke – ifølge Fiat fordi dette er sikkerhetsutstyr på nivå med belter og kollisjonsputer, som du alltid har med deg.
esseesse
Litt småskuffet over våre første runder i en Abarth inntar vi førersetet i en trimmet utgave med tilnavnet "esseesse". Abarth har nemlig utviklet et kit for ettermontering, som skal gjøre småbilen enda mer spennende. Og nå snakker vi business. De 155 ponniene er trimmet opp til 180 spreke mustanger. Enda mer markant er økning i dreiemomentet fra 206 til 270 Nm, som gir en akselerasjonstid på 7,7 sekunder til 100 km/t.
Lydbildet er en Abarth verdig. Ytterligere 20 mm reduksjon av bakkeklaringen og 18-tommere sørger for at smilet kommer frem igjen. Bremsene er kraftigere, og alt dette får du ordnet ved å besøke en Abarth-spesialist innen ett år eller 20.000 kilometer etter at du kjøpte din Grande Punto Abarth.
For en pris på ca. 5000 euro får du jobben utført av en autorisert spesialist som også foretar nødvendige grep for å få bilen typegodkjent som en "esseesse". I Norge betyr det en tilleggsavgift for økt effekt på en del tusenlapper.
Men trolig blir dette et rent akademisk problem, for om vi noensinne skal få et Abarthsenter i Norge er helt avhengig av at Fiat får et salgsvolum som ligger vesentlig høyere enn dagens. Produktene er det lite å utsette på, og internasjonalt er Fiat i sterk medvind. En 500 blir neste produkt ut fra Abarth, og kanskje det er modellen som får hull på byllen.
Fakta om Fiat Grande Punto Abarth:
Motor: 4-sylindret rekkemotor
med turbo, 1368 ccm
114 kW (155 hk) v/5500 o/min
206 Nm v/5000 o/min
LxBxH: 4,03 x 1,68 x 1,48 m
Dekk: 215/45 R17
Aks. 0–100 km/t: 8,2 sek
Toppfart: 208 km/t