-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Unijet blir Multijet
Multijet er betegnelsen vi vil se på alle Fiats dieselmotorer i årene fremover.
Først publisert i BIL 3 - 2003.
Fiat Stilo blir den første bilmodellen som kommer til Norge med 1.3 Multijet 16v under panseret. På litt lengre sikt vil motoren, som Fiat har utvikle samarbeid med GM, være på plass også i Fiat Punto og Opel Corsa. Maksimal ytelse er 70 hk ved 4000 o/min,mens maksimalt dreiemoment, 180 Nm, er på plass allerede ved 1750 o/min.
Motoren, som får sin publikumspremiere under Genèveutstillingen i disse dager, er i utgangspunktet utviklet for bruk i småbiler, men Fiat bekrefter at den senere vil komme også med større sylindervolum og høyere ytelse.Det er lagt ned mye arbeid med å redusere dimensjonene i forhold til tidligere motorer. I kjøreklar stand veier den firesylindrede 1,3-literen bare 130 kg. Forbruket er angitt til å ligge i området 0,4 til 0,45 liter/mil, avhengig av bilens vekt. Det betyr at motoren tilfredsstiller utslippskravene i Euro4-normen.
Et viktig element i utviklingen av Multijet-motoren er et nytt elektronisk styringssystem som gjør det mulig å oppnå inntil tre drivstoffinnsprøytinger – med ulik drivstoffmengde – under hver forbrenningssyklus. Tidligere har det bare vært mulig å få til én for-innsprøyting før hovedinnsprøytingen. Med det nye styringssystemet er tiden mellom hver innsprøyting redusert fra 1500 til 150 mikrosekunder, og det er mulig å få en etterinnsprøyting også. Dermed er det mulig å utnytte kombinasjonen av drivstoffmengde og luft i sylinderen på en mer effektiv måte, avhengig av motorpådraget, samtidig som utslippene reduseres.
Når motorens arbeidstemperatur er under 60 grader og når belastningen er lav, arbeider innsprøytningsystemet med to små og en stor injeksjon, i meget rask rekkefølge. Når momentbehovet øker, arbeider systemet med to innsprøytinger, en liten og en stor. Ved høyt turtall og maksimalt dreiemoment, er én stor innsprøytning nok. Under normal landeveiskjøring med varm motor er det tre innsprøytninger som gjelder; En liten, en stor og en liten i rask takt.