-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Fiesta 1.4 Ghia
Ford har gjort en fantastisk jobb med Fiesta. Fra å være noe av det mest bråkete i klassen, er den nå blitt svært så støysvak. Som Ghia setter nå Fiesta standarden når det gjelder komfort for småbilklassen. Tidligere i år utropte vi Mondeo stasjonsvogn til Fords beste, den plassen har den nå mistet til Fiesta.
Først publisert i BIL 8 - 1996.
Fiesta Ghia vil overraske mange Mondeo og Escorteiere, den er ikke bare mer støysvak enn sine to søsken, den har også vesentlig bedre motorer. Vår testbil i Bil nr 3, en Fiesta Flair 1.25, imponerte når det gjaldt motor og komfort, og toppmodellen i Fiestaprogrammet er enda mer imponerende. Men jeg skal skynde meg å legge til at du får betale for moroa. For 175.000 kroner kan du få vesentlig rommeligere biler enn en Fiesta, men jeg er redd du ikke får noe som både gir så godt inntrykk når det gjelder kvalitet, er så stillegående og har en så nydelig motor.
1,4-literen i Fiesta Ghia er en større utgave av 1,25-literen som sitter i Fiesta Flair og inngår i Fords Zetec-SE motorfamilie. Ved å øke boringen fra 71,9 til 76 mm er sylindervolumet økt fra 1242 til 1388 ccm. 1,4 literen gir 90 hk ved 5500 o/min, mens maks dreiemoment, 123 Nm, nås ved 4.000 o/min. Det kan virke som dreiemomentet kommer ved et relativt høyt turtall, men allerede ved 2000 o/min passerer kurven 110 Nm.
1,4-literen liker seg på høye turtall. Turtelleren har ingen rødmerking, men turtellernåla vandrer freidig forbi 6000-merket. Men samtidig som den er turtallsvillig, jobber den også lett og uanstrengt på lave turtall. Fra 1500 o/min er det kraft nok også i femtegearet. Om effekten er imponerende, er motorens gange og mangel på vibrasjoner like imponerende. Zetec-SE motoren går silkemykt, jevnt og støysvakt. Jeg tør påstå at i dag er dette den beste motoren i størrelsen 1,2- til 1,4-liter.
Det er mer ved Fiesta enn motoren. Kjøreegenskapene er også av en karakter som gjør at det er lett å la seg rive med. Styringen er lett og presis med god veikontakt. Fjæringen er fast, det går litt utover komforten på dårlig vei, men til gjengjeld er stabiliteten og oppførselen på svingete og dårlig vei overbevisende god. Fiesta Ghia står på 185/55-15 dekk, noe som garantert bidrar til de kontante og forutsigbare svingegenskapene.
Fjæringskomforten over store ujevnheter er meget god og selv om det er litt støtete på små og skarpe ujevnheter, får du likevel et positivt inntrykk av fjæringskomforten. Det er først og fremst det lave støynivået som bidrar til komfortfølelsen. Fiesta Ghia er nemlig støysvak i forhold til for eksempel Escort og Mondeo.
Fiesta har også et interiør som gir følelse av luksus. Lyse farger og "trepaneler" i kombinasjon med et dashbord som er trukket langt frem, gir meget god romfølelse. Førerplassen er oversiktlig og praktisk og i motsetning til mange andre moderne biler, har Fiesta masse små rom. Selv om dashbordet er trukket meget langt frem på passasjersiden, er det blitt plass til et rommelig hanskerom. I tillegg er det en skuff under høyre forsete.
I Flair-versjon er Fiesta velutstyrt med blant annet to kollisjonsputer, ABS-bremser, antispinnregulering, lyktespylere, oppvarmede forseter, høyderegulering av førersetet og pollenfilter. Ghia-versjonen har i tillegg servostyring, sentrallås med fjernkontroll, elektriske vindusheiser, digitalur/utetemperaturmåler, elektrisk oppvarmet frontrute, kartleserlamper og sparkeplate i rustfritt stål på dørtersklene. Vår bil hadde dessuten soltak, en billig variant som koster 3.500 kroner. Spar heller de pengene og legg dem i en original Ford-radio. En Ford 5000 RDS med "trepaneler" passer perfekt til interiøret.
Det finnes en rekke biler som gir mer for pengene enn Fiesta, men vil du ha litt luksus og ikke har behov for en stor bil, er Fiesta Ghia verdt en prøvetur.
FORD FIESTA GHIA 16V:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 1388 ccm. 66 kW (90 hk) v/5500 o/min. 123 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Skiver foran, tromler bak, ABS.
Dekk: 185/55SR14.
Mål: Lengde: 382,8 cm. Bredde: 163,4 cm. Høyde: 132,0 cm. Akselavstand: 244,6 cm. Sporvidde f/b: 142,9/138,4 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1060 kg. Tillatt totalvekt: 1450 kg.
Volum: Bagasjerom: 250 liter (VDA). Tank: 42 liter.
Aks. 0 - 100: 10,8 sek.
Toppfart: 182 km/t
Forbruk by: 0,78 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,50 l/mil
Pris: kr 174.900,-