-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Fiesta 1.4
Fords 1,4-liter gir et fint kompromiss mellom muskler og pris i Fiesta.
Først publisert i BIL 7 - 2002.
Førerplassen og instrumenteringen er eksemplarisk enkel og oversiktlig. Integrert i midtkonsollen sitter det en svært betjeningsvennlig radio, med lettfattelige symboler og plass for store fingre.
Venstrefoten savner sterkt en fothviler. Her må vi plassere foten enten under clutchpedalen eller flatt på gulvet nærmere setet. Sittekomforten ellers er god. Du sitter høyt i forhold til dashbord og omgivelser i Fiesta. Dermed har du god sikt rundt hele bilen, men Ford kunne godt kostet på et vidvinkelspeil på venstre side. Hodestøttene er felt ned over bakseteryggen og gir god sikt bakover.
De gode kjøreegenskapene i Focus og Mondeo har Ford klart å overføre til lillebror Fiesta. Bilen er fint balansert, og styringen er førsteklasses og gir god kontakt med underlaget på svingete veier. Vår Fiesta har et standard Trend-understell, det sportsligste understellet av de nye Fiesta-variantene. Dekkdimensjonen 195/50HR15 lover ikke godt for fjæringskomforten, men i praksis er Fiesta overraskende myk og behagelig over de mindre ujevnhetene. Det er bare skarpe asfaltkanter og trikkeskinner som gir ubehagelige vibrasjoner og risting.
Fords 1,4-liter ligger midt på treet blant bensinmotorene i Fiestaprogrammet. Den byr på akseptable kraft- og fartsressurser, men skal du benytte det optimale turtallet til en hver tid, må du ha et aktivt forhold til gearkassen. For eksempel ligger turtallet på 2600 o/min. i femtegear ved 90 km/t, men det maksimale dreiemomentet hentes ut ved 3500 o/min. På den annen side er det ikke noe problem om du ofte må ty til fjerde- eller tredjegear, Fiesta har nemlig et nydelig og presist gearskift.
FORD Fiesta 1.4 Trend:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 11:1. Sylindervolum: 1388 ccm. Boring og slaglengde: 76,0 x 76,5 mm. Effekt: 59 kW (80 hk) v/5700 o/min. Dreiemoment: 124 Nm v/3500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak. ABS.
Dekk: 195/50R15.
Mål: Lengde: 391,7 cm. Bredde: 168,3 cm. Høyde: 143,2 cm. Akselavstand: 248,6 cm. Sporvidde f/b: 147,7/144,4 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1097 kg. Tillatt totalvekt: 1530 kg. Maks vogntogvekt: 2430 kg. Maks taklast: 75 kg.
Bagasjerom: 285 liter (VDA).
Tankvolum: 45 liter.
Aks. 0 - 100: 13,2 sek
Toppfart: 168 km/t
Forbruk bykjøring: 0,86 l/mil
Forbruk landevei: 0,51 l/mil
Forbruk snitt: 0,64 l/mil
Pris: kr. 170.000,-
Forbruk ifølge 99/100/EU.