Ford Fiesta Sport

Med samme plattform som Puma og med motor fra Focus kommer Ford nå med en real kjøremaskin i Fiesta-familien.

Publisert

Fiesta Sport
Fiesta Sport

Først publisert i BIL 12 - 1999.

Når Fiesta nå kommer med 1,6-liters Zetec-motor har Ford valgt å spisse motoren en smule i forhold til hva vi finner i Focus, det gjelder såvel hestekrefter som dreiemoment. Fiesta Sport kan derfor skilte med tre hester mer enn Focus 1.6, mens maksimalt dreiemoment oppnås ved lavere turtall.

Med 103 hestekrefter under panseret er det ikke særlig overraskende at bilen trenger bare ti sekunder på å akselerere fra null til hundre, for egenvekten er under 1.000 kg. Mer overraskende er det å kjenne hvordan en traust, liten sliter forvandles til en potent kjøremaskin når den blir tilgodesett med større motor og et modifisert understell. Etter noen mil erfarte vi nemlig at Fiesta Sport ligger fint på veien og har akkurat nok snert ut av svingene til å gi en sportslig følelse. En forholdsvis kontant styring – som for øvrig er fri for momentpåvirkning under akselerasjon fordi det er like lange drivaksler på begge sider – en motor som tåler turtall og et vellykket avstemt understell, gjør sitt til at bilen føles "helstøpt". Det presise og behagelige gearskiftet, kombinert med kort gearspak i stil med Puma, understreker det sportslige preget.

Modifisert understell
Ford var som kjent klar med en ansiktsløfting av Fiesta til Frankfurtutstillingen i september, noe som betyr ny front med nye hovedlys i New Edge-stil, nye baklys og enkelte interiørendringer. Fiesta Sport er ytterligere fiffet opp med større felger av aluminium, "tøffere" front med netting-grill og runde tåkelykter, baklukespoiler, sportsseter samt ratt med skinndekor i rødt eller blått.

Fjæringen er senket 13 mm foran og 10 mm bak i forhold til normalutgaven av Fiesta. Dette alene reduserer krengingen noe ettersom tyngdepunktet senkes, men Ford har gjort en rekke detaljendringer i understellet for å raffinere kjøreegenskapene. Foran er krengningsstivheten økt ved hjelp av kraftigere stabilisatorstag, og bak er den tverrgående torsjonsakselen laget stivere. Dessuten er fjæringen stivet opp og støtdemperinnstillingen er finjustert i forhold til de andre endringene som er gjort i hjulopphenget. 15-tommers lettmetallfelger med lavprofildekk runder av understellets sportslige karakter. Vi må heller ikke glemme at med mer kraft i frasparket er det også naturlig at det er mer bitt i bremsene. Sport har derfor 19 mm større diameter på bremseskivene foran, 20 mm større diameter på tromlene bak. Traction Control er tilleggsutstyr.

Sportslig lyd
Lyden er også viktig når man henger betegnelsen Sport på en bil. Når fabrikken har lagt ned tid og penger i det de kaller "sound development" betyr ikke det nødvendigvis lyddemping, men at bilen fremstår med "riktig" sportslig lyd. Vårt første møte med Fiesta Sport, på spanske veier, ga oss inntrykk av at det er på utsiden at lyden gir beskjed om at dette ikke er en "vanlig" Fiesta", inne i kupeen er støyen godt dempet.

Nytt er det også at Fiesta leveres med sidekollisjonsputer. Savner vi noe? Ja, på et punkt skinner det gjennom at Fiesta ikke er noen ny konstruksjon, vi skulle gjerne hatt høyderegulering av rattet.

Basert på dagens avgiftsnivå tror Ford Motor Norge at de kan levere Fiesta Sport for 175.000 kroner. Statsbudsjettet avgjør det, uansett er bilen på plass hos norske forhandlere i februar, selvfølgelig kun som 3-dørs.

FORD FIESTA SPORT:
Sylindervolum: 1.596 ccm
Boring x slag: 79,0 x 81,4 mm
kW(hk)/omdr.: 76(103)/6.000
Nm/omdr.: 145/3750
Dekk: 195/50HR15
Egenvekt: 976 kg
Aks. 0-100 km/t: 10,2 sek
Toppfart: 182 km/t
Lengde: 382,8 cm. Bredde: 163,4 cm. Høyde: 132,0 cm. Akselavstand: 244,6 cm. Bagasjevolum: 250 l. (VDA).
Forbrukstall forelå ikke i skrivende stund.

Powered by Labrador CMS