-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Fiesta ST: Kompakt energibunt
Selv om Ford primært lager biler for gressrota, har de også sukkerbiter for entusiastene.
Først publisert i BIL 2 - 2005.
Den første sportslige utgaven av Fiesta så dagens lys for 24 år siden i form av Fiesta XR2. Spesialutgaven av den kompakte allemanns-bilen hadde en 1,6-liters motor med 84 hk, og var god for en toppfart på 160 km/t. Diskrete detaljer som ekstralykter, dekorstriper og drillede lettmetallfelger skilte den ut fra sine mer sedate søsken. Sammen med Escort XR3 og Golf GTI var den blant 80-tallets ikoner.
24 år og atskillige kilogram senere – det meste forbundet med sikkerhet – presenteres dagens potente Fiesta, nå med tilnavnet ST. I denne henter Ford ut 150 hester fra sin velkjente 2-liters Duratec motor, kombinert med en 5-trinns manuell gearkasse.
Eksteriørt skiller Fiesta ST seg ut gjennom en bredere og dypere grill, dypere støtfangere, sideskjørt og en strømlinjeformet hekkspoiler plassert over bakluka. I tillegg er den utstyrt med spesielle 17-tommers felger med Pirelli P Zero dekk i dimensjon 205/40 R17. Du ikke bare ser at Fiesta ST er sportslig – du hører det også fra vellyden i det spesialtunede eksosanlegget.
Innendørs har ST-utgaven unike sportsseter trukket i sort skinn med midtseksjon i rødt eller blått stoff, avhengig av karosserifarge. Et tykt, lærtukket sportsratt med ST-logo sammen en spesiell gearkule og metallpedaler, bekrefter bilens sportslige ambisjoner.
ESP (elektronisk stabilitetsprogram) er ikke standard på norske modeller, men kan leveres mot et pristillegg på kr 7000. Team RS som har stått for ombygging av Fiesta, har sørget for at elektronikken ikke kveler entusiastens kjøreglede, fortsatt får du lov til kjøre aktivt. Fiesta ST kan leveres i åtte forskjellige farger, deriblant Performance Blue som tidligere kun har vært tilgjengelig på Focus RS. Ford Motor Norge regner med å selge rundt 100 biler i 2005, hvorav de allerede før lansering har bestilling på 60. De første bilene er på plass i Norge i februar, så kontakt din nærmeste forhandler dersom du vil se nærmere på den potente småbilen.
Ford Fiesta ST
Pris: kr 258.500
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1999 ccm. 110 kW (150 hk) v/6000 o/min. 190 Nm v/4500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 392 x 168 x 147 cm. Akselavstand: 249 cm. Egenvekt m/fører: 1137 kg. Tillatt totalvekt: 1590kg.
Dekk: 205/40 R17.
Bagasjerom: 268-945 liter (VDA).
Tankvolum: 45 liter.
Aks. 0–100 km/t: 8,4 sek.
Toppfart: 208 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,74 l/mil
CO2-utslipp: 179 g/km