-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fiesta med 200 hester
Ford lanserer nå sin kraftigste Fiesta noensinne. Men det finnes fortsatt muligheter for de som vil ha mer!
Bare navnet til Ford Fiesta ST200 vekker minner. For tilbake i 1999 lanserte nemlig Ford Mondeo ST200.
Det er egentlig et godt symbol på hvordan tidene har endret seg: Fra at en stor familiebil som Mondeo heter ST200, og hadde en 2,5-liters V6-motor, tok det bare 16 år før samme motoreffekt ble puttet i Fords lille hatchback, hentet ut av en 1,6-liters turbofirer.
ST200 står naturligvis for 200 hestekrefter, og er Fords måte å feire at Fiesta-navnet er 40 år i år.
Helt grei måte å feire på, spør du meg.
Fiesta ST er kanskje den morsomste bilen i sin klasse, og med ti prosent mer krefter, og 20 prosent mer dreiemoment (290 Nm) bør ST200 virkelig kunne lure frem gliset på hver og en.
0-100 går unna på 6,7 sekunder, og for å plante alle kreftene trygt ned i asfalten har Ford finjustert demperne og elektronikken.
Elektronisk momentfordeler (også kalt «torque vectoring») bruker bremsene for å roe ned det innerste fremhjulet i svingene, for å motvirke understyring uten å jekke ned på farten.
Og til alle nerdene som ønsker å se forskjell på en ST og en ST200: Egen Storm Grey-lakk, sorte felger med polert kanter, delskinnseter og setebelter med sølvfarget kontrastsøm og opplyste dørterskler med ST200-logo er detaljene å se etter.
Men synes du kanskje selv 200 hester er litt snaut i Fiesta. Tenker du at chassiset tåler mer? Det er det flere som gjør.
Mountune er et britisk selskap som spesialiserer seg på tuning og racing med Ford, og de har i mange år lekt seg med for eksempel Fiesta.
Den kraftigste utgaven heter MR230, og har som navnet indikerer 230 hestekrefter.
Dette klarer Mountune å hente ut ved hjelp av ny luftboks, sportseksos og -katalysator, ny intercooler og slangesett.
Ja, og så en Mountune-logo til å klistre på bakluka, da. Den er viktig.
Men så tenker du kanskje at dette er risikabelt å gjøre på en helt ny bil? Garantier og alt mulig vil jo ryke?
Mountune har faktisk et så godt forhold til Ford, at Ford selv står inne for oppgraderingene. De fleste som velger å montere Mountune-sett på bilene sine i Storbritannia får det gjort hos sin lokale Ford-forhandler.
Det sier vel litt om forholdet mellom Ford og Mountune at de er det eneste godkjente verkstedet for å jobbe med Ford GT …
Med MR230-settet montert klarer Fiesta ST 0-100 på 5,9 sekunder, og bilen fikk fem-stjerners vurdering fra EVO Magazine.
Og for de som ikke har mulighet til å skaffe seg en ST: Mountune tyner også 165 hestekrefter ut av 1-literen.
Med andre ord; det finnes en sporty Fiesta for alle.