-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Autobransjen:
Fire av ti mener bilen trenger bedre lys
Fire av ti synes egen bil kunne trenge mer eller sterkere lys enn den er utstyrt med fra fabrikken, viser ny undersøkelse. Én gruppe er særlig misfornøyd.
Syv prosent av bileierne har allerede fått ettermontert lys, viser en måling utført av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL). Ytterligere 14 prosent svarer klart ja på at de opplever et behov for dette, og at de godt kunne tenke seg å gjøre noe med det.
21 prosent mener ettermontering ville vært en fordel, men har ingen slike planer.
– Godt lys er viktig sikkerhetsutstyr på en bil, ikke minst nå som vi går inn i en mørk høstsesong. Derfor er det et tankekors at til sammen 42 prosent i varierende grad opplever at standardutrustningen ikke er tilstrekkelig, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.
46 prosent mener lysene er bra nok fra fabrikkens side. 12 prosent krysser av for vet ikke.
– Fra tiden da det kun var halogenpærer som gjaldt, har det skjedd veldig mye med billysene de siste årene. Mye har blitt bedre. Men norsk vær og klima kan gi redusert sikt, litt varierende ut fra årstid og distrikt. Det er forståelig at mange ønsker å kompensere for dette.
Må monteres symmetrisk
Hansen peker på at nye teknologier ikke bare har gitt oss led-, xenon- og laserlys, men også avanserte styringssystemer, som automatiske fjernlys, forming av lyskjeglen til situasjonen man befinner seg i og smarte nærlys som aktiveres kun ved behov.
– Likevel kan altså mengden og styrken av og til oppleves utilstrekkelig. Derfor var det bra at vi for seks år siden fikk nye regler som innebar en vesentlig oppmykning av adgangen til å ettermontere ekstralys. Nå er det er ingen begrensninger – verken i antall eller total lysstyrke.
– Derimot er det viktig å holde seg innenfor de bestemmelsene som gjelder selve monteringen, påpeker Katrine Køste, daglig leder i Egil Verne AS. Bedriften er Norges største leverandør av bilelektriske produkter, som blant annet varsellys, arbeidslys og ekstralys.
– Lysene trenger ikke å sitte parvis, men de må monteres symmetrisk. Mange av kundene våre velger LED-barer, og bygger ekstralysene inn i grill eller støtfanger. Det blir ofte penest og mest diskret, sier Køste.
Hennes tips er ellers å sørge for at ekstralysene ikke monteres så lavt at det gir sjenerende gjenskinn fra bakken, noe som særlig kan være et problem på våt asfalt.
Høy interesse i Nord-Norge
Én gruppe skiller seg spesielt ut i undersøkelsen fra ABL: Bileiere hjemmehørende i Trøndelag og Nord-Norge har i betydelig høyere grad enn landsgjennomsnittet fått montert ekstralys, og her er også en større andel som svarer at de kan tenke seg å få dette gjort.
– Naturlige lysforhold, lange avstander og mye snøføre er nok viktige forklaringer på dette. Svarene rimer dessuten godt med våre egne salgstall, som grovt sett viser at etterspørselen øker jo lenger nord vi kommer, sier Katrine Køste.
Ekstralys kommer i ulik farge. Gult gir gjerne større kontrast og bedre sikt i tåke, regn og snø, ifølge Køste. Hvitt lys kan fungere godt mot svart asfalt og mørkt landskap.
– Den enkelte må vurdere egne behov og preferanser, men det kan være lurt å spørre en forhandler om produktinformasjon og veiledning, og få selve monteringen utført av fagfolk.