-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Focus C-Max 2.0 TDCi: Kompakt speedkule
Fleksibel og kompakt, og med to-liters turbodiesel under panseret har du en uvanlig kjapp mini-van.
Først publisert i BIL 11 - 2004.
Førermiljøet er meget ryddig og funksjonelt, med oversiktlig instrumentpanel. Det er akseptabel plass til venstrefoten og midtkonsollen gir god sidestøtte til høyrebenet. Likevel kunne sittekomforten vært bedre, for lårstøtten og sidestøtten i setene er ikke den beste.
Den høyt plasserte gearspaken fungerer fint på grunn av kort avstand til rattet, et ratt som har fireveis regulering. Det er meget god takhøyde foran, snauere bak, men fortsatt akseptabel, og også benplassen er i trangeste laget bak. De to ytterste baksetene er montert på skråstilte skinner. Når midtsetet tas ut, kan de to andre setene skyves innover og bakover. På den måten får de to baksetepassasjerene bedre plass til både bena og skuldrene. Bagasjerommet er meget ryddig, med rette sidevegger, og er lett å utnytte effektivt.
TDCi-motoren byr på et imponerende bunndrag, common rail-konstruksjonen kan vise til et dreiemoment på hele 320 Newtonmeter. Her trenger du ikke flytte gearspaken ofte på landeveien. Motoren gir i det hele tatt et meget gunstig forhold mellom ytelse og forbruk, de 136 hestene drikker beskjedne 0,56 liter pr mil ved blandet kjøring.
Styringen er ikke spesielt kontant, men styrepresisjonen er akseptabel. C-Max har forholdsvis kontant fjæring, men underlaget skal være meget dårlig før slag og vibrasjoner i hjulopphenget oppfattes som ubehagelige. Understellet virker påkostet og bidrar til at C-Max fremstår med meget gode kjøreegenskaper.
De største postene på den fyldige listen over ekstrautstyr på vår prøvebil, er skinninteriør, alufelger, xenonlys og ESP. Sistnevnte koster 5900 kroner, og du bør ikke tenke på å la være.
Ford Focus C-Max 2.0 TDC
Pris, basisutgave: kr. 306.600,-
Pris, prøvekjørt bil: kr. 362.725,-
Motor: 4-sylindret dieselmotor. 1997 ccm. 100 kW (136 hk) v/4000 o/min. 320 Nm v/2000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 434 x 182 x 156 cm. Akselavstand: 264 cm. Egenvekt m/fører: 1491 kg. Tillatt totalvekt:1990 kg.
Dekk: 205/55UR16.
Bagasjerom: 460-1620 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 9,6 sek
Toppfart: 200 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,56 l/mil
CO2-utslipp: 148 g/km