-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Helårscabrio for to
Vinter eller sommer – Fords nye Focus CC er uavhengig av vær og vind. Åpen i solskinnet om sommeren – tildekket med metalltak om vinteren – slik er bilen blitt mer enn bare en cabriolet. Synd det ikke er plass til voksne i baksetet og at det ikke er mulig å frakte skiene inne i bilen.
Ford Focus er nesten komplett. Med den nye CC produsert i Italia av Pininfarina har Focus-familien alt fra billige familiebiler til åpen cabriolet. Det eneste som mangler er firehjulstrekk, det kommer sannsynligvis neste år.
Siste modell er coupé-cabriolet der Ford har brukt Pinifarina både til utvikling og produksjon. Basis er Focus sedan – men der slutter også sammenligningen. Selv sittestillingen er senket med 20 mm slik at bilen skal føles mer sportslig.
For akkurat to år siden viste Ford den første prototypen av CC. Det skjedde på bilutstillingen i Paris og interessen var så stor at Ford bestemte seg for å gå videre med utvikling av bilen.
For Ford ville ikke være dårligere enn Peugeot, Opel, VW og Renault som alle har CC-modeller av sin bil. Og de er på mange måter ganske like. Det er kombinasjon av hardt ståltak som på noen sekunder kan legges ned og lagres i toppdelen av bagasjerommet.
29 sekunder
Det tar 29 sekunder å endre bilen fra coupé til cabriolet. Trykk på knappen og tre motorer og masse sensorer sørger for at taket løftes og senkes. Når bilen er åpen brukes nesten halvparten av bagasjeplassen av det sammenfoldede taket.
I åpen tilstand er faktisk bilen nesten fri for vindsus så lenge man har den lille veggen bak hodene. Men da er bakseteplassen helt borte. Og baksetet i bilen er for øvrig en eneste stor vits. Det er rett og slett ikke plass til bena. Forseteryggen går nesten helt inntil baksetet og dermed er det bak bare plass til barn i egen barnestol. Eller en person kan sitte på tvers med føttene i setet. Ingen god komfortstilling.
500 kjøper CC
Hvert år er det rundt 500 personer som velger en coupé-cabriolet i Norge. Ifølge Fords beregninger blir den mest solgte CC i Norge neste år Peugeot 307 CC med 190 biler, foran VW Eos med 150 og Renault Mégane og Ford Focus med 70 hver. I år er det faktisk Mégane CC som er Norges mest solgte cabriolet.
Dette er biler man kjøper om våren og gjerne vil kvitte seg med til høsten. Mange av bilene er forhandlerregistrert og kjøres av eierens familie.
Ford mener at en CC kjøpes i Europa av menn i sin beste alder. Ford kaller ham Sebastian – en mann med samboer eller barn. Han er 37 år, har god utdannelse og han liker å bli sett på som en herre med suksess. Han liker fart og spenning, lever aktivt og følger trender uten selv å skape trender.
Men i Norge er brukergruppen annerledes. Ford Motor Norge hevder at CC er en kvinnebil – det vil si at den kjøpes av hun – men eies ofte av han. Kanskje er det ikke uten grunn at da Ford lanserte Focus CC for media var alle norske Ford-representantene kvinner – mens alle journalistene fra Norge var menn!
Ikke plass til ski
Ford har glemt en viktig detalj på sin nye CC: plass til skiutstyret. Taket kan ikke ha stativ og det er ikke populært å bruke magnetstativ. Når det heller ikke er hull i bakseteryggen til ski, har skiinteresserte bare ett valg: Kjøre med taket nede og skiene stående opp fra baksetet. Det kan bli en kald fornøyelse.
Ford innrømmer fadesen og sier at hull i bakseterygg vil komme – men først om litt. Norske Ford-forhandlere bør vente å bestille biler til slik løsning finnes. Å selge en cabriolet uten mulighet for å frakte ski er ikke lett.
Myggen får skylda
Ford har den nye Focus CC klar – men til Norge blir det først salgsstart til våren. Og Ford vet at Norge ikke akkurat er noe drømmeland for åpne biler. Det er en grunn til at det i Finnmark fylke ikke selges en eneste cabriolet. Myggen får skylda. Og en CC skal være en åpen bil om sommeren – da skal taket være nede og håret skal blafre.
Ford Focus coupe-cabriolet 1.6
Pris: kr. 309.000,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1596 ccm. 74 kW (100 hk) v/5500 o/min. 150 Nm v/4000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 451 x 183 x 145,6 cm. Akselavstand: 264,0 cm. Egenvekt m/fører: 1500 kg. Tillatt totalvekt 1870 kg.
Dekk: 205/655R16
Bagasjerom: 248 til 543 liter (VDA)
Aks. 0 - 100 km/t: 13,6 sek
Toppfart: 182 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,71 l/mil
CO2-utslipp: 169 g/km.
Konkurrenter: VW Eos, Peugeot 307 CC, Renault Mégane CC, Opel Astra TwinTop