-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Focus stv.: Fornuft i ny innpakning
Da Ford lanserte sin Focus i første generasjon, var det en bil som skilte seg ut på dristig design. Nå er den kommet i ny utgave, enda bedre enn forgjengeren, men med et mer konvensjonelt utseende.
Focus er bestselgeren hos norske Ford-forhandlere, og den har kun fire modeller foran seg på OFV-statistikken, Corolla, Avensis og Golf (pr 30/4-2005). Den nye stasjonsvogna har fått lekrere linjer enn forgjengeren som tok seg best ut i 3- og 5-dørs kombiutgave. Tradisjonelt er Focus stasjonsvogn en trygg investering, for mange står i kø for å kjøpe den brukt etter 2-3 år.
Den originale Focus var kjent for gode kjøreegenskaper, og disse er videreforedlet i 2005-utgaven som utkonkurrerer de fleste av sine utfordrere på dette feltet. Hjulopphengningen gir en sportslig følelse og gearskiftene foretas kontant og raskt.
Greit miljø
Setene er hevet sammenlignet med forgjengeren, noe som gir et mer rommelig interiør. Førerplassen er bekvem med et ryddig dashbord og et tykt ratt med utposinger. Høyre ben hviler mot senterkonsollen og sørger for komfort på lange turer. Vi kunne imidlertid ønsket oss noe mer sideveis støtte i førersetet. Tenningslåsen virker lealøs og det kreves litt fikling for å få nøkkelen på plass.
1,6-liters bensinmotoren på 100hk er trekkvillig over et stort register, skjønt sammenlignet med Astra stv. med 150-hesters dieselmotor føles den som en sinke. Så er det da også en prisdifferanse på over 50.000 mellom disse to bilene.
Firma- og familiebil
Focus stasjonsvogn er populær både som firmabil og som familiebil, og den har et stort bagasjerom som er praktisk og lett tilgjengelig med elektronisk åpning. Baksetene lar seg lett klappe sammen, enten i full bredde eller i forholdet 40/60. Selv i basisutgave er Focus velutstyrt med bl.a. ESP, 6 kollisjonsputer og sentrallås.
Vår modell hadde utstyrsnivå Trend som innebærer fjernstyrt sentrallås, aircondition og elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil. I tillegg hadde den metallic lakk, Sony radio med CD-skifter, aktive frontlykter (som fungerte perfekt) og 16-tommers aluminiumsfelger. Dermed kom totalprisen opp i kr 242.000. En svært interessant prisklasse basert på ny firmabilbeskatning. Personlig hadde vi lagt til 2400 kroner for å få den utstyrt med automatisk klimaanlegg med to soner.
Tekniske data
Ford Focus Trend 1,6 stv.
Motor/Ytelser | |
Ant. sylindre | 4 |
Sylindervolum | 1.596 ccm |
Effekt (hk/omdr.) | 100/6000 |
Maks dreiemoment (Nm/omdr.) | 150/4000 |
Aks. (0- | 12,2 sek. |
Toppfart | |
Forbruk snitt (l/mil) | 0,67 |
| |
Mål/Vekt | |
Størrelse (LxBxH) | 4.472x1.840x1.501 |
Egenvekt | |
Lastekapasitet | |
Bagasjerom | 482- |
J | L |
Smakfull design med praktiske løsninger | Vanskelig å lese digitalt display |
Ryddig førermiljø | Litt hard over asfaltskjøter |
Presise gearskift | Vindsus i 60- |