Ford Focus stv.

Ford Focus stv.

Ford Focus stv.

Ford Focus stv.

Ford Focus stv.

Ford Focus stv.

Ford Focus stv.

Ford Focus stv.

Ford Focus stv.

Ford Focus stv.

Ford Focus stv.

Ford Focus stv.

Ford Focus stv.

Ford Focus stv.

Ford Focus stv.

Ford Focus stv.

Ford Focus stv.

Ford Focus stv.

Ford Focus stv.

Ford Focus stv

Ford Focus stv

Ford Focus stv

Ford Focus stv

Ford Focus stv

Ford Focus stv

Ford Focus stv

Ford Focus stv

Ford Focus stv

Ford Focus stv

Ford Focus stv.: Fornuft i ny innpakning

Da Ford lanserte sin Focus i første generasjon, var det en bil som skilte seg ut på dristig design. Nå er den kommet i ny utgave, enda bedre enn forgjengeren, men med et mer konvensjonelt utseende.

Publisert Sist oppdatert

Focus er bestselgeren hos norske Ford-forhandlere, og den har kun fire modeller foran seg på OFV-statistikken, Corolla, Avensis og Golf (pr 30/4-2005). Den nye stasjonsvogna har fått lekrere linjer enn forgjengeren som tok seg best ut i 3- og 5-dørs kombiutgave. Tradisjonelt er Focus stasjonsvogn en trygg investering, for mange står i kø for å kjøpe den brukt etter 2-3 år.
Den originale Focus var kjent for gode kjøreegenskaper, og disse er videreforedlet i 2005-utgaven som utkonkurrerer de fleste av sine utfordrere på dette feltet. Hjulopphengningen gir en sportslig følelse og gearskiftene foretas kontant og raskt.

Greit miljø
Setene er hevet sammenlignet med forgjengeren, noe som gir et mer rommelig interiør. Førerplassen er bekvem med et ryddig dashbord og et tykt ratt med utposinger. Høyre ben hviler mot senterkonsollen og sørger for komfort på lange turer. Vi kunne imidlertid ønsket oss noe mer sideveis støtte i førersetet. Tenningslåsen virker lealøs og det kreves litt fikling for å få nøkkelen på plass.

1,6-liters bensinmotoren på 100hk er trekkvillig over et stort register, skjønt sammenlignet med Astra stv. med 150-hesters dieselmotor føles den som en sinke. Så er det da også en prisdifferanse på over 50.000 mellom disse to bilene.

Firma- og familiebil
Focus stasjonsvogn er populær både som firmabil og som familiebil, og den har et stort bagasjerom som er praktisk og lett tilgjengelig med elektronisk åpning. Baksetene lar seg lett klappe sammen, enten i full bredde eller i forholdet 40/60. Selv i basisutgave er Focus velutstyrt med bl.a. ESP, 6 kollisjonsputer og sentrallås.

Vår modell hadde utstyrsnivå Trend som innebærer fjernstyrt sentrallås, aircondition og elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil. I tillegg hadde den metallic lakk, Sony radio med CD-skifter, aktive frontlykter (som fungerte perfekt) og 16-tommers aluminiumsfelger. Dermed kom totalprisen opp i kr 242.000. En svært interessant prisklasse basert på ny firmabilbeskatning. Personlig hadde vi lagt til 2400 kroner for å få den utstyrt med automatisk klimaanlegg med to soner.

Tekniske data

Ford Focus Trend 1,6 stv.

Motor/Ytelser

Ant. sylindre

4

Sylindervolum

1.596 ccm

Effekt (hk/omdr.)

100/6000

Maks dreiemoment (Nm/omdr.)

150/4000

Aks. (0-100 km/t)

12,2 sek.

Toppfart

180 km/t

Forbruk snitt (l/mil)

0,67

Mål/Vekt

Størrelse (LxBxH)

4.472x1.840x1.501

Egenvekt

1.219 kg

Lastekapasitet

601 kg

Bagasjerom

482-1525 liter

J

L

Smakfull design med praktiske løsninger

Vanskelig å lese digitalt display

Ryddig førermiljø

Litt hard over asfaltskjøter

Presise gearskift

Vindsus i 60-70 km/t

Powered by Labrador CMS