-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford oppgraderer Focus med karosseriretusj og større naviskjerm
Ford har retusjert Focus for at den skal leve i noen år til. Til Norge kommer oppgradert Focus tidlig neste år.
Selv om Mustang Mach-E har overtatt som Fords mestselgende modell i Norge, er Focus uten tvil er en av de viktigste for Ford i Europa. Men Focus trekker på årene så det var på tide med en liten oppgradering, eller kanskje riktigere å se på justeringen som retusj.
For selv med større grill, endringer på støtfangere, nytt lysdesign og framfor alt større infotainmentskjerm (nå 13,2 tommer) med lettere tilgjengelig innhold og mer moderne grafikk, er Focus i hovedsak samme bilen, både som femdørs og som stasjonsvogn.
Ford har ikke endret utvendig størrelse eller innvendig plass.
Også motorprogrammet strammes opp, og for å komme nærmere EUs utslippskrav, beholdes – i hvert fall i Norge – kun de to letthybridiserte bensinmotorene hvor det fra den tresylindrede 1,0-literen hentes ut henholdsvis 125/155 hk. Ut går den kvikke varianten med 182 hk.
Endelig blir Focus med EcoBoost Hybrid-motorer tilgjengelig med automatgir i form av en sjutrinns dobbeltclutchkasse.
Som et av få bilmerker gir ikke Ford slipp på dieselmotoren i de kompakte bilmodellene så Focus blir fortsatt å finne i salgslokalene med den kjente 1,5-literen ytende 120 hk. Men den manuelle girkassen utgår til fordel automatgirkassen med åtte trinn.
Focus-programmet inneholder fortsatt tre utstyrsgrader:
* ST-Line X med startpris på 365.500 kroner.
* Den tøffere Active X med fire cm bedre bakkeklaring enn ST-Line. Pris fra 367.000 kroner.
* Active Vignale med basis i Active X, men pakket med mer utstyr og priset fra 415.800 kroner.
* Focus trekker på forhjulene. 4x4 er ikke noe tema.
Blindsonevarslingen kan nå også brukes om man kjører med tilhenger. Det skjer ved å taste inn tilhengerens lengde i Sync 4-systemet.
Dersom man forsøker å svinge på tvers av møtende trafikk i forbindelse med et veikryss i hastigheter opp til 30 km/t, griper veikryssassistenten inn og med informasjon fra frontkameraet og radaren aktivt bremser bilen for å unngå sammenstøt.
I følge OFV er salget av Focus så langt i år halvert, til 234 eksemplarer fra 543 i samme tidsrom i fjor.