Ford Focus ST170

Når en har tilbrakt noen timer bak rattet i en Ferrari 575 er det få biler som imponerer – dette er en av dem.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL 9 - 2002.

Det har lett for å bli nedtur når en etter å ha kjørt bil med godt over 500 hk setter seg bak rattet i en Focus med drøyt 170 hk. Men turen fra Ferraris hovedkontor i Maranello løfter faktisk Focus. Ikke bare er lydnivået vesentlig bedre, fjæringskomforten, og da spesielt på de relativt grove motorveiskjøtene på A1 fra Modena håndterer den også bedre. Akselerasjonen ligger selvsagt noe tilbake, Ferrariens 515 hk blir for rått.

Det er spesielt på mellomregisteret jeg savner litt mer skyv fra Focusens to-liter. På toppen er det nok å hente, og på tyske motorveier dro den 220 km/t i femtegearet uten blygsel. Focusen er en kjøremaskin som trives på motorveien og gjerne når det går fort og turtellernåla står på 7000-merket.

Men det var på RN 7 mellom Cannes og Fréjus jeg fant drømmeveien i form av et svingete stykke lys asfalt. Jevnere asfalt har jeg ikke kjørt på siden jeg kjørte på en helt fersk Arctic Raceway. Denne veien er som skreddersydd for Focusen. Oversiktlig og akkurat passe svingete til at fartsgrensen kunne utnyttes, og med en kurvatur som savner maken. Du kan kanskje finne lignende svingkombinasjoner på en bane, men her er det kilometer etter kilometer med forførende svinger.

Focusen lar seg ikke be to ganger og viser villig hvilket potensiale den har. Den kryper inn i svingene og kan loses fra sving til sving som et presisjonsinstrument. Krengningen er minimal, og trøkket ut av hårnålene akkurat passe til at det ikke går for fort. Denne bilen er bygd for å utnyttes og nytes fullt ut. Balansen mellom motorkraft og kjøreegenskaper er perfekt for RN7 – og for D908 over Col d’Allos også. Veien opp til 2247 meter høye Col d’Allos har svinger så det holder. Her går det stort sett i første- og andregear – selv når en har veien alene.

Du sitter høyt i Focusen, litt for høyt til få å den virkelig gode bakkekontakten, og et lavere sete med større mulighet til å regulere sitteputens vinkel står på vår ønskeliste. Interiøret er diskret sportslig, oljetemperaturmåler og oljenivåmeter er ikke det som gir Focus ST170 sportsbilkarakter – den finner du bare ved å sette deg bak rattet og kjøre, og kjør aktivt. Maken kjørefølelse finner du ikke i noen annen bil i kompaktklassen.

FORD Focus ST 170:
Motor:
4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder, variable ventiltider og variabelt innsugningssystem. Kompresjon: 10,2:1. Sylindervolum: 1988 ccm. Boring og slaglengde: 84,8 x 88,0 mm. Effekt: 127 kW (173 hk) v/7000 o/min. Dreiemoment: 196 Nm v/5500.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 6M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS, EBD og ESP.
Dekk: 215/45ZR17.
Mål: Lengde: 415,2 cm. Bredde: 170,2 cm. Høyde: 143,0 cm. Akselavstand: 261,5 cm. Sporvidde f/b: 149,4/149,0 cm.
Vekt: 1208 kg.
Bagasjerom: 350 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 - 100: 8,2 sek
Toppfart: 215 km/t
Forbruk bykjøring: 1,24 l/mil
Forbruk landevei: 0,72 l/mil
Forbruk snitt: 0,91 l/mil
CO2-utslipp: 218 g/km
Pris: kr 308.500,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS