Ford Focus stasjonsvogn og sedan

Focus-nyhetene er rene kalenderen. Stasjonsvognen kom i februar, sedanen nå i mars, en ny turbodiesel i april, mens ESP følger i mai.

Publisert

Focus Sedan
Focus Sedan

Først publisert i BIL 3 - 1999.

Rommelighet er fra Fords side erklært som et meget viktig siktemål under utviklingen av Focus, og i stasjonsvognen ser man tydelig hvor langt Ford har strukket seg – bokstavelig talt. Stasjonsvognen er nemlig drøyt 28 cm lenger enn 3- og 5-dørsutgaven, og dette er tatt ut i form av lengre overheng bak. Utvendig lengde er for eksempel bare 5 cm kortere enn på den nye Opel Vectra stasjonsvogn.

Stasjonsvognen har ikke samme fjæringssystem på bakhjulene som kombikupé og sedan. For å oppnå større bredde mellom hjulkassene er gulvet hevet noe, samtidig som støtdemperne er skråstilt. Ubelastet står støtdemperne i en vinkel på omtrent 55 grader, mens de synker ned til 45 grader ved full last. Når bakseteryggene legges ned fremstår bilens lasteavdeling med flatt gulv og et volum på hele 1.580 liter og med en bredde mellom hjulkassene på voksne 115 cm. Fjæringen er også stivet opp noe på stasjonsvognen. Bagasjerommets volum kombinert med det brede, flate gulvet er det flere større biler som har problemer med å nå opp til. Focus sedan, som lanseres her i landet i disse dager, er 7,5 cm kortere enn stasjonsvognen og kan vise til et bagasjerom som bare måler ti liter mindre enn Opel Vectras.

Fire motorer
Stasjonsvognen leveres med alle tilgjengelige motorvarianter, med unntak av 1,8-liters bensinmotor som Ford ikke tar inn til Norge. Det betyr tre 16-ventilers bensinmotorer med ytelse fra 75 til 130 hk samt den nye turbodieselmotoren av Endura-typen som yter 90 hk. Selv om dette er en nyutviklet motor, har ikke Ford valgt common railprinsippet – som de ikke tror er det riktige for mindre biler.

Automatkasse kommer
Bruken av hydraulisk clutch og kabeloverføring av gearskiftene, i stedet for tradisjonell overføring via stag, bidrar til reduksjon av støy og vibrasjoner. Dessuten sparer det litt vekt. En nykonstruert, firetrinns automatgearkasse vil bli tilgjengelig senere i år. Den har overgear og dreiemomentomformer med "lock up"-funksjon.

Fra førersetet er det meget god oversikt over instrumentene, og alle knapper og brytere er innen behagelig rekkevidde. Samtidig er alt innrammet på en tiltalende måte. Rattet kan reguleres både i lengden og høyden og bidrar til at det er lett å finne en god sittestilling. Synd bare at midtkonsollen er utformet slik at den ikke gir noen støtte til høyrebenet.

Antispinn ikke standard
Sedanen leveres bare i Ghiaversjon med 1,6-liters motor. At sedaner i kompaktklassen ikke fenger norske bilkjøpere, bekreftes av at Ford Motor Norge regner med at bare ti prosent av Focus-salget vil være sedan. Stasjonsvognen derimot blir bestselgeren, for Fordimportøren tror at annenhver Focus som det settes skilter på i Norge, vil være en stasjonsvogn.

Om Focus så langt har hatt problemer med å følge Golf på salgsstatistikken, er i hvert fall Ford på høyde med VW-konsernet på ett område: De gir 12 års rustgaranti på karosseriet.

Fra i sommer blir det også mulig å få Focus levert med ESP, elektronisk stabilitetsprogram, som gir økt stabilitet ved kjøring under ekstreme forhold, for eksempel ved dobbel unnamanøver på glatte veier. Dette koster 6.000 kroner, men da er Traction Control inkludert. Traction Control hører ikke med til standardutstyret på noen av Focus-variantene. For å få det, må du punge ut med en tusenlapp ekstra.

Focus produseres på to steder i Europa, i tyske Saarlouise ved grensen mot Frankrike samt i spanske Valencia. Senere blir det også produksjon i Storbritannia i samme fabrikk som i dag produserer Jaguar S. Om noen skulle være i tvil: Escort skal fortsatt produseres frem til år 2001.

DETTE ER FORD FOCUS STASJONSVOGN:

Lengde: 443,8 cm. Bredde: 169,9 cm. Høyde: 144,7 cm. Akselavstand: 261,5 cm. Bagasjevolum: 520 l. (VDA).
Forbruk i følge 93/116/EU. Dekkdimensjon kan variere avhengig av utstyrsnivå.

Powered by Labrador CMS