-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Helårscab for to
Ford henger seg på trenden, Focus CC er cabriolet for all slags vær og temperatur. Synd det ikke er plass til voksne i baksetet.
Først publisert i BIL 12 - 2006.
Med den nye coupé-cabriolet omfatter Focus-serien alt fra familiebiler til cabriolet, det eneste som mangler er firehjulstrekk, og det kommer først når hele Focus-familien skal skiftes ut etter 2008.
Den ferskeste og faktiske den syvende modellen av Focus, er coupécabriolet der Pininfarina både har deltatt aktivt i utviklingen og produserer bilen i Italia. Basis er Focus sedan, men der slutter også sammenligningen. Selv sittestillingen er senket med 20 millimeter slik at bilen skal føles mer sportslig.
Som på tilsvarende modeller hos konkurrentene Peugeot, Opel, VW og Renault, tar det rundt et halvminutt å endre bilen fra coupé til cabriolet. Trykk på en knapp og tre elmotorer og masse sensorer sørger for at taket løftes og senker seg automatisk ned i bagasjerommet – og stjeler nesten halvparten av bagasjeplassen.
I åpen tilstand er bilen forbausende fri for vind og trekk så lenge man har vindskjermen bak hodene. Men da er baksetet stengt for passasjerer, og samme kan det være, for bakseteplassen er en hån mot passasjerene. Det er ingen plass til bena, forseteryggen går nesten helt inntil baksetet og dermed er det bare plass til barn i egen barnestol, eller en person kan sitte på tvers med føttene i setet. Det er verken komfortabelt eller forsvarlig.
Mannebil i Europa...
Ford Europa mener at en CC kjøpes av menn i sin beste alder. I Norge er brukergruppen annerledes. Ford Motor Norge hevder at Focus CC er en kvinnebil – kanskje er det ikke tilfeldig at da Ford lanserte Focus CC for media var alle norske Ford-representantene kvinner – mens alle journalistene fra Norge var menn...
Uansett målgruppe har Ford glemt en viktig detalj på sin nye CC: Plass til ski. Taket kan ikke ha stativ, og når det heller ikke er hull i bakseteryggen til ski – er det bare et valg: Kjøre med taket nede og ha skiene stående opp fra baksetet. Det kan bli en kald fornøyelse. Ford innrømmer fadesen og sier at hull i bakseterygg vil komme – om en tid. Kanskje er dette på plass allerede når Focus CC har salgsstart i Norge til våren, til priser som starter på 309.000 kroner.
Kort om bilen:
Ford Focus coupé-cabriolet 1.6
Pris: kr. 309.000
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1596 ccm 74 kW (100 hk) v/5500 o/min. 150 Nm v/4000 o/min
LxBxH: 451 x 183 x 145,6 cm
Akselavstand: 264,0 cm
Egenvekt m/fører: 1500 kg
Tillatt totalvekt: 1870 kg
Dekk: 205/65 R16
Bagasjerom: 248 til 543 liter (VDA)
Aks. 0 - 100 km/t: 13,6 sek
Toppfart: 182 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,71 l/mil
CO2-utslipp: 169 g/km