-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ja til et fargerikt fellesskap
Kanskje er vi usedvanlig lette å glede – men når Ford Focus ST er tilbake i sin elektriske oransje farge er det all grunn til å mosjonere smilet.
Først publisert i Bil 8/9-2008.
Gode prioriteringer
Ford har valgt å bruke pengene på midtlivsoppdateringen av ST utelukkende på det visuelle, og har latt motor og chassis få være i fred.
Det betyr at ST fortsatt kommer med den femsylindrede 2,5 liters turboen på 225 hester, som har sitt utspring hos Volvo. Kanskje ikke nok til å kalle det en rendyrket sportsbil, men til gjengjeld en familiebil som fikk syvåringen til å utbryte: "Dette er jo akkurat som å kjøre karusell!"
Akkurat det er en svært god iakttakelse. En av flere grunner til at man blir usedvanlig glad i Focus ST er måten den takler norske veier på – i motsetning til en del andre biler som blir svært ukomfortable når man skal skru til sportsskruen har Ford klart å skape en bil som sitter klistret til asfalten selv om sistnevnte er aldri så herjet etter vinterens telehiv og etterslep på vedlikeholdsbudsjettene.
Trykk på knappen
Kjøregleden starter allerede i det øyeblikket du trykker på den nye startknappen mellom setene. Bilen svarer med en dyp rumling som forplanter seg gjennom de dype sorte og oransje Recarosetene. Responsen når du gir gass er spontan. Plystringen fra motoren når du gir gass, kombinert med det lille smellet når du slipper opp, bringer frem smilet på selv den tristeste dag.
Motoren føles stor – og det er ikke vanskelig å forestille seg at man enkelt skal hente ut 285 hester av den samme motoren i den kommende RS-utgaven. På minussiden kommer forbruket. Du skal være lett på gassen for å klare deg under literen – med litt aktiv kjøring snakker vi fort om 1,2 liter per mil.
Styrefølelsen er på plass på den måten som har kjennetegnet Ford de siste årene – akkurat passe tung og med svært god evne til toveiskommunikasjon mellom fører og bil.
Mer moderne
Stil og design er i stor grad et spørsmål om følelse og smak – men etter vår mening har den visuelle oppgraderingen av ST vært til det bedre.
De nye frontlysene og den skarpere fronten har gjort at bilen ser enda litt sintere ut enn den gjorde. Omrammingen av tåkelysene både foran og bak har også vært vellykket, og man har kvittet seg med forgjengerens litt tacky plastdetaljer.
Innvendig har det ikke skjedd så mye. Du kan merke at Focus ble lansert i 2005 – ikke at det er så lenge siden, men ting skjer fort på designsiden. Det mangler litt til å nå opp mot biler som befinner seg i premiumklassen, som BMW og Audi. De tre ekstra instrumentene på toppen av dashbordet, som viser temperatur og oljetrykk, gjør seg godt, og Recaro lager meget gode seter.
Vi mener fortsatt Focus holder seg hårfint foran konkurrenter som Golf GTI og Honda Civic Type R – men vi begynner å føle det er på tide at vi byr opp til en skikkelig sammenligningstest også på dette området. Selvsagt utelukkende for å tilfredsstille deg som leser
Ford Focus ST:
Motor: 5-sylindret turbobensin, 2522 ccm.
Ytelse: 225 hk v/6000 o/min, 320 Nm v/1600 o/min.
Egenvekt: 1437 kg.
Forbruk: 0,93 l/mil.
CO2-utslipp: 224 g/km.
0–100: 6,8 sekunder.
Toppfart: 242 km/t.
Pris: 486.200.
Konkurrenter: Golf GTI, Honda Civic Type R.