-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Med Petter Solberg i tankene
Da Petter Solberg fikk ny privatbil av Ford sist høst, en Focus, sørget vi for å få kjørt den pent inn for ham.
Siden Petter kjørte Ford i rally, kjørte han naturligvis også Ford privat. Focus, for han fokuserer jo på kjøringen.
Nå tror du sikkert Petter ratter en RS eller i det minste en ST når han en sjelden gang har tid til å stikke hjemom.
Nei da, han kjører slalåm mellom fartsskiltene og utposterte laserfeller med en ganske så sivilisert Focus. Colorado red, så nå vet også Petter og du hvordan rødfargen ser ut i solnedgangen over Rocky Mountains.
Ikke helt tam
Nå ja. Helt sivilisert er ikke Forden. Der vi andre nøyer oss med 115 stinkende dieselhester, eller Fords nye gledesmotor med tre sylindere og 100 eller 125 hk, puttet Petter like godt på en ekstra sylinder – og vips så har bilen 180 hk.
EcoBoost heter det visst på fagspråket hos Ford, og jammen klappet ikke miljøorganisasjonene med hendene og jublet: Bare 0,59 liter i forbruk på mila og 137 gram av den ekle CO2-gassen i utslipp. Takket være manuell girkasse lar dette seg gjøre.
Nå regner vi med at noen plukker opp bensinregningene slik at Petter slipper å konfronteres med et forbruk som sannsynligvis står mer i forhold til motoreffekten enn det mer teoretiske forbruket som heldigvis kun befinner seg i vognkortet.
I det skjulte
Nå slipper to kjøreglade som Petter Solberg og Ford Focus å lide seg gjennom hverdagen på 800 omdreininger.
Som sagt så kjørte vi bilen pent inn, og aldri over 180 km/t. I Norge? Å nei. Skal vi først få fartsbot vil vi gjerne ha den i utenlandsk valuta, og siden vi kjørte så fort at ingen så oss, slapp vi unna.
Burde hatt ST-chassis
Men selv om Focus sannsynligvis fortsatt er den morsomste bilen å ratte i denne klassen, kan vi ikke fri oss fra at vi gjerne skulle hatt ST-chassis i kombinasjon med denne motoren.
Her kan det være kjekt å vite, Petter, at det er noe som ikke helt henger sammen når veien blir litt ullen og du legger dobbel moms på farta.
Vi har jo sett deg kjøre litt på tvers de siste månedene. Derfor føles det betryggende med tanke på familien din at du klokelig nok valgte å kjøpe bil med filskiftvarsler, føreroppmerksomhetsovervåkning og automatisk stopp for hindringer i veien i byfart (pluss 12.500 kroner). Bare sånn i tilfelle...
Eller er forklaringen så enkel som at Ford hengte dette på uten å spørre fordi de gjerne vil ha bilen hel tilbake?
Parkeringshjelp
Videre er Focusen utstyrt med parkeringspakke II, den avanserte hvor bilen nesten parkerer selv. Kjekt om du skulle forveksle en vinranke eller to med de hvite parkeringsstripene i asfaltjungelen. Fort gjort det også.
Naturligvis plusset du på Sony navi, DAB, blåtann, USB og ryggekamera. Kjekt å ha om du tilfeldigvis skulle havne på Øystein Sundes trakter. Bi-Xenon hjelper naturligvis en mann i sin aller beste alder å se garasjeporten i tide, og også vi ville foretrukket mørktonede ruter når UP kvitterer ut julekortet.
Apropos fart. Bilen har også trafikkskiltgjenkjenning. Så om du ikke husker tallet på fartsskiltet – slikt er jo lett å overse i farta – så husker i det minste bilen det.
Hvis du lurer på hva denne doningen koster, er prisen 305.300 kroner pluss utstyr for 58.150 kroner. 363.450 kroner er vel nærmest for røverkjøp å regne i forhold til hva Petters øvrige lekebiler koster.
PS!
Nå som Petter igjen har meldt overgang til Citroën, er det vel bare et tidsspørsmål før Forden byttes ut med en ny franskmann. De har jo noe spennende å by på hos Citroën også.
Konkurrenter: Alle de andre kompaktbilene.
+ Kjøreglede for alle pengene.
- Ville vært enda bedre med ST-chassis.
Motor: | 4-syl, 1596 ccm. |
Effekt: | 134 kW (182 hk). |
LxBxH: | 435 x 182 x 148 cm. |
Akselavstand: | 264 cm. |
Egenvekt u/fører: | 1258 kg. |
Bagasjerom: | 363 liter (VDA). |
Aks. 0-100 km/t: | 7,9 sek. |
Toppfart: | 222 km/t. |
Snittforbruk: | 0,59 l/mil. |
CO2: | 137 g/km. |
Pris basis: | kr 305.300 |
Pris som prøvekjørt: | kr 363.450 |