-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Her er nye Focus ST
Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
Vi hadde vår første kjøreopplevelse med nye Ford Focus i fjor sommer, og etter hvert er familien utvidet med nye medlemmer, blant annet den forhøyede Focus Active.
Nå kommer det motsatte ytterpunktet – Ford Focus ST som blir sprekeste medlem av Focus-familien. Selv om den har heftige ytelser er de praktiske egenskapene opprettholdt. Skjønt et stivere oppsett må nødvendigvis gå noe på bekostning av komfort.
– Med nye Ford Focus ST får du en skikkelig kjøreglad og underholdende bil som også er praktisk, stor og fungerer helt utmerket som en familiebil, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
– Etter suksessen med den nye Focus-modellen har vi stor tro på at også nye Focus ST blir et populært valg blant dem som virkelig setter pris på en kjøreglad bil. Denne vil garantert lokke frem smilet hos sjåføren, sier Berg.
En ny 2,3-liters EcoBoost turbo bensinmotor yter 280 hestekrefter og har et maks dreiemoment på 420 Newtonmeter. For dem som har det travelt ut av lyskrysset antyder Ford at den er oppe i hundre på under seks sekunder.
Ford tilbyr også et ST-alternativ for dem som foretrekker diesel. Denne har en 2,0-liters EcoBlue motor god for 180 hestekrefter og 400 Newtonmeter. 90 prosent av momentet er til stede allerede ved 1500 omdreininger.
Sekstrinns manuell girkasse er standard, men bilene kan også leveres med syvtrinns automat.
Utgaven med bensinmotor leveres som standard med elektronisk differensialbrems som fordeler kreftene til det av forhjulene som har best grep – inntil 100 prosent kan sendes til det ene hjulet. Firehjulsdrift er ikke tilgjengelig på ST-modellene.
Man kan velge mellom ulike kjøremodi, som glatt, normal eller sport. Utstyrer du bilen med en Performance-pakke får du i tillegg en Track-modus.
Bremser, styring, gassrespons, girskift samt lydbilde endrer seg etter hvilken modus man velger. En egen sport-knapp på rattet gir direkte tilgang til denne innstillingen.
Ford lover et forseggjort interiør som fremhever bilens sportslige egenskaper – inkludert Recaro sportsseter. Når de forteller at lydanlegget i bilen forsterker motor- og eksoslyd må jeg medgi at jeg blir litt skeptisk, men vi får vente til vi får kjørt bilen om noen måneder.
Focus ST leveres som både femdørs kombikupe og som stasjonsvogn, og når man i tillegg kan velge mellom bensin og diesel bør Focus ST være et alternativ for dem som ønsker seg en sportslig familiebil med god plass.
Nye Focus ST er klar for levering til sommeren. Foreløpig er ikke prisene kjent.