Innrømmer faktafeil

Den siste tiden har vi fått mange henvendelser angående annonser som oppfattes som useriøse. BilNytt.no har snakket med importørene.

Publisert Sist oppdatert

”Alle er vi avgiftsvinnere synes å være tonen i mye av bilannonseringen de siste måneder. Ikke minst er Suzuki virkelig på hugget. Sist høst anbefalte de oss på det varmeste å løpe og kjøpe før avgiftsøkningen kom. Siden har de kommet på andre tanker, for nå skryter de av bransjens mest miljøvennlige biler.

Både forbrukere og konkurrenter reagerer, men terskelen for å anmelde en konkurrent til Markedsrådet synes høy hos importørene. Vår søsterpublikasjon BilNytt.no har sett nærmere på annonsene og diskutert innholdet med Suzuki-importøren. De lover på sin side å endre innholdet i noen av annonsene basert på reaksjoner.

PÅSTAND:
”Suzuki er eneste personbilmerke med partikkelfilter som standard”

FAKTA:
Suzuki-importøren er nå informert om at Mazda, Saab og BMW har dette som standard på alle sine modeller - og har hatt det lenge.

- Suzuki er det eneste av de største bilmerkene som har partikkelfilter som standard, burde det ha stått, svarer adm. direktør Frank Dunvold hos Suzuki-importøren. - BMW med sin beste modell som nr 17 og Saab sin beste modell som nr 27, ble dessverre oversett, legger han til. Han vil umiddelbart endre ordlyden i annonsene.

PÅSTAND:
”Årsavgiften for dieselbiler skal øke dramatisk neste år”

FAKTA:
Finansdepartementet jobber med opplegg for ny årsavgift, men har flere ganger - senest i egen pressemelding forrige uke - tilbakevist at det vil bli noen dramatisk økning. Hva er det Suzuki vet som ikke Finansdepartementet vet?

- Vi innrømmer at det kanskje er en liten overdrivelse, svarer Dunvold. Men Regjeringen har varslet at årsavgiften vurderes endret. Uansett vil en påplussing med eksempelvis 1.000 kroner være dramatisk, da dette betyr en økning på over 30 prosent. Men han vil endre påstanden i kommende annonser.

PÅSTAND:
"Suzukis biler har derfor bransjens laveste utslipp av NOx og partikler"

FAKTA:
Sammenlignbare data er ikke tilgjengelig på alle biler solgt i Norge. Har Suzuki-importøren denne omfattende informasjonen, er det mange som vil se den!

- I BilNytt.no sin oversikt over utslippene på de mest solgte modellene, er Grand Vitara den bilen som kommer best ut på både bensin og diesel, svarer Dunvold.

- Vi har bedt både B.I.L. (Bilimportørenes Landsforening) og OFV (Opplysningsrådet for Veitrafikken) om å samle inn disse dataene på lik linje med CO2, men har møtt liten forståelse. Problemet er nok de skyhøye utslippene på europeisk produserte biler, og dieselbiler generelt, fordi Europa tillater mye høyere utslipp enn for eksempel Japan, sier Dunvold.

Også Opel vil endre

Opel har endret sin kampanje for Corsa, der de hevdet at ”Corsa er kåret til den beste småbilen i Europa”.

Referansen var valget av Årets bil i Europa – der juryen bare vurderer nye modeller siste året. Corsa var den småbilen som fikk flest stemmer i finalen.

- Kanskje ikke så rart når det var eneste småbilen, sier norsk jurymedlem Rune Korsvoll i bladet Motor.

- Vi skal rette dette, sier adm. direktør Petter Smebye i General Motors Norge.

Ford på kanten
Ford bruker kåringen også av Årets Bil i Europa i annonser for S-Max varebil.

- Tvilsomt, sier Rune Korsvoll, som påpeker at det er personbilutgaven som er vurdert - ikke den norske varebilen.

Juryen fremhevet S-Max’ komfort og fleksibilitet - som endrer seg når bilen blir bygget om til varebil i Norge.

- Jeg tar poenget, sier adm. direktør Thormod Skofsrud i Ford Motor Norge. Vi har bare brukt og tilpasset materiell vi har fått internasjonalt.

- Men S-Max varebil er jo eksklusiv for Norge?

- Ja, det stemmer i og for seg det, sier Skofsrud.

Powered by Labrador CMS