-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Stjerner og skuffelse fra EuroNCAP
To nye biler oppnår fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester. Samtidig er organisasjonen lite fornøyd med Seat som fjerner sikkerhetsutstyr fra Leon.
Volumselgere
Det er Ford S-Max og Opel Corsa som nå har vært gjennom kollisjonstester. Begge oppnår fem stjerner med hensyn til å ta vare på passasjerene. S-Max er også den MPV som oppnår høyeste score av samtlige biler som er testet hittil i denne kategorien.
Med hensyn til sikring av barn oppnår S-Max 4 stjerner og Corsa 3 mens forholdet er omvendt når det gjelder skade ved påkjørsler av fotgjengere. På det området får Corsa 3 stjerner og S-Max 2.
Fornøyd og skuffet
EuroNCAP er fornøyd med resultatet disse to bilene oppnår men er svært skuffet over Seat som nå fjerner setebeltevarslet fra sin Leon. Modellen oppnådde fire stjerner i en test i november 2005 med beltevarsler som standardutstyr.
Undersøkelser viser at setebeltene brukes oftere når bilene har varselsystem for dette.
- Dette er første gang vi registrerer at en produsent fjerner sikkerhetsutstyr etter at en modell er testet av oss, sier svenske Claes Tingvall som er styreformann i EuroNCAP.
- Det er svært skuffende. Beltevarslere er effektive til å oppmuntre folk til å bruke beltene. Nå tar Seat et skritt tilbake. Vi skulle ønske de satte sikkerhet foran inntjening, konkluderer Tingvall.
PS! Samme dag som vi skrev dette, sendte Seat ut en pressemelding der de sier at det ikke produseres en eneste Leon uten beltevarsler. På engelsk låter meldingen som følger:
"No SEAT León is being produced at SEATs factory in Martorell without this standard safety equipment."
På pressesidene til EuroNCAP ligger fortsatt den opprinnelig slakten av Seat, så vi får vente på videre utspill. Saken har uansett kun akademisk interesse for Norge.