-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Nye bøtesatser
Dette kan koste deg over 10.000
Hvis du blir tatt for å fikle med mobilen bak rattet risikerer du nå en bot på 10.200 kroner. Dessuten stjeler det oppmerksomhet og er direkte farlig.
– Denne svir skikkelig og mange kommer til å få sjokk når de blir stoppet de neste månedene. På toppen av kronene du må ut med, kommer fortsatt tre prikker på førerkortet ditt, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.
Det har vært mye vært debatt om den store økningen står i forhold til virkningen det har på bilistene. Det var fjorårets økning på 30 prosent som engasjerte mest. Da økte boten fra 7450 til 9700 kroner. Nå økes den med 500 kroner til. Til sammenligning var boten på 1700 kroner i 2019.
– Jeg skal ikke blande meg i hvor høy boten bør være, men jeg støtter fullt ut at den svir i lommeboka. Hvis du sjekker mobilen, blir du distrahert. Forstyrrelser og uoppmerksomhet er potensielt livsfarlig på veiene. For deg selv, passasjerene dine og de du møter på veien, sier Ytre-Hauge.
Han mener altfor mange sjekker mobilen mens de kjører.
– Enten de tar telefonen, svarer på meldinger eller lar seg forstyrre av pushvarslinger, stjeler det fokus. Når du kjører skal du følge med på veien, ikke noe som helst annet, sier fagsjefen i Frende.
3 av 5 sjåfører i 30-årene gjør det
I en undersøkelse Norstat har gjort for Frende Forsikring sier hele 95 prosent at de er klar over når de bryter loven med mobilbruk i bil.
– Da har du i hvert fall ingen andre enn deg selv å skylde på hvis du blir tatt, sier Roger Ytre-Hauge.
Frendeundersøkelsen viser at vi gladelig bryter reglene selv om vi kan dem. Nesten halvparten av de spurte sier at de kikker på mobilen bak rattet.
– De som er i 30-årene er verst. I den aldersgruppen sier mer enn 3 av 5 at de holder på med mobilen når de er sjåfør i bil, sier fagsjefen til Frende.
Dette får du bot for
– Har du noen eksempler på situasjoner som ender med bot?
– Hvis du får et pushvarsel og gløtter bort på telefonen mens du bremser ned mot rødt lys. Eller hvis partneren din sender en melding du bare må svare på mens du venter i et kryss. Eller hvis du sender en melding om at du er litt sen til henting i barnehagen fordi du står i stillestående kø. Alt dette ender med 10.200 kroner og tre prikker i førerkortet når politiet ser deg, sier Roger Ytre-Hauge.
Vi liker ikke at andre bruker mobilen
Frendeundersøkelsen avdekker også hva vi synes er skummelt i trafikken. Folk som bruker mobilen er på andreplass på topplista, kun slått av folk som kjører i ruset tilstand.
– Vi har også spurt bilførere hva de synes om mobilbruk i bil. Kun én prosent sier at det er greit å bruke mobilen mens de kjører. 13 prosent synes det er greit å bruke den når bilen står i ro i lyskryss eller i kø, sier Roger Ytre-Hauge.
Resten synes den kun skal brukes med håndfri eller aldri i det hele tatt.
– Vi vet tydeligvis at det ikke er riktig, trygt eller ok å bruke mobilen mens vi kjører, men gjør det likevel, sier motorfagsjefen i Frende.