-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

If advarer:
Disse ulydene i elbilen må du ta på alvor
Folk bør lære seg å bruke ørene for å avdekke feil og sikkerhetsbrister når de kjører elbil. Det kan forhindre farlige situasjoner, påpeker forsikringsselskapet If.
Klakkelyder, klunk og uvanlig rumling fra bilen kan både irritere og skremme sjåfør og passasjerer. Som oftest betyr det at bilen må inn på verksted til sjekk og overhaling.
– Med overgang fra fossil- til elbil endrer lydbildet seg inne i kupeen når du kjører. Du bør derfor lære deg å tolke lyder og ulyder du hører på en ny måte, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
– Men én lyd kan du bare glemme med elbil: Løs eksospotte som dunker og skraper nedi veien, ler han.
– Med langt færre mekaniske deler i en elbil, vil det heldigvis være færre lyder å forholde seg til. Det kan imidlertid komme nye, annerledes lyder til. For eksempel hører unge mennesker langt lettere en høyfrekvent lyd fra elbilmotorer enn godt voksne. Det er ingenting galt, men lyden kan kanskje være veldig irriterende og forstyrrende for enkelte, sier Clementz.
Lyden som irriterer unge
Motorstøyen som er i en fossilbil er mer eller mindre borte i en elbil. Det betyr at du hører rullestøy fra hjulene og knatring i grus og annet i veibanen langt lettere.
– Dette nye lydbildet kan forvirre noen ferske elbilsjåfører. I en splitter ny elbil kan det være ganske grusomt å høre all støyen fra grus og partikler i veibanen. Inne i hodet sitt er det lett å få feilaktige bilder av at all grusen er i ferd med å ødelegge lakken fullstendig, sier Clementz.
Siden motorstøyen er langt mindre i en elbil, vil også andre uvante lyder forsterkes. For eksempel knirking fra innredningen og vindsus fra sidespeilene. Det betyr ikke at noe er galt, men du må venne deg til det nye lydbildet.
Ulyder tyder på alvorlige feil
Her er tre typer mer alvorlige ulyder, og hva de kan tyde på:
- Rumling: Alle typer biler kan få slitte, ødelagte hjullagre. Rumlingen du hører kan være et tegn på dette. Lyden kan endre karakter hvis du vrir på rattet, og den øker i takt med hastigheten.
- Klunking over fartshumper: Denne ulyden kan tyde på flere forskjellige ting, for eksempel at det er feil med for- eller bakstillingen eller støtdempere og fjæring. Noe av det første verkstedet vil se etter, er om det kan være feil med stabilisatorstagene. De sørger for at fjæringen på én side av bilen blir kompensert for på den andre siden.
- Klakkelyder: Det kan være at du hører klakking. Denne lyden kan komme fra en ødelagt støtdemper.
– Dette er ulyder som kan komme i alle biler. Når du hører en lyd som åpenbart ikke bør være der, ta kontakt med verksted så raskt som mulig. Uvanlig piping ved bremsing kan tyde på at det er feil ved bremsene, noe som naturligvis er veldig alvorlig, Clementz.
– Får du feilvarsler og faresignaler på andre måter, som gjennom lydalarmer, instrumentpanel eller skjerm, er det viktig å ta dem seriøst fra første stund, sier kommunikasjonssjefen i If.