-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Forsikringsbransjen advarer
– Lading fra vanlig stikkontakt er både brannfarlig og ineffektivt
– Jeg ville aldri brukt stikkontakt som hovedmåte å lade på. Det er mer brannfarlig og mye av strømmen du betaler for kommer aldri fram til bilen din.
Det sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge når han ser elbilundersøkelsen Norstat har gjort for Frende Forsikring.
– Vanlige stikkontakter er ikke egnet for belastningen som elbillading gir over tid. Det øker faren for feil, brann og varmgang i kablene, sier han.
Dette er skrekk-kombinasjonen
Frendeundersøkelsen har også spurt elbileierne om de bruker skjøteledning eller kabelspole når de lader. Her svarer 21 prosent ja.
– Skjøteledning, kabelspole og stikkontakt er en skummel kombinasjon og bør kun brukes til nødlading over kort tid, der du følger med. Kjenn etter varmgang, ikke lad om natta og ikke gjør det til en vane, sier Ytre-Hauge.
– Jeg har sett mange skjøteledninger som strekkes ut gjennom dør- eller vindusåpning eller ligger kveilet sammen på en kabelspole. Det er skrekken, sier fagsjefen.
Bortkastet strøm
– Hvis du lader med stikkontakt kan inntil 30 prosent av strømmen gå tapt fra støpselet til bilen din. Alt er blitt dyrt rundt oss nå og bortkastet strøm er det siste mange trenger, sier fagsjefen.
Tallene kommer fra ADAC, Europas største forbund for bilister. Analysen viser at effekttapet er betydelig hvis du lader elbilen, eller hybridbilen, på gamlemåten.
– Dette er enda et argument for å installere ladeboks hjemme. Husk også at du får større ladekapasitet og at det går vesentlig fortere å lade bilen, sier han.
Undersøkelsene til ADAC viser også at det er et betydelig strømtap hvis du sammenligner ladeboks med stikkontakt på lavere effekt.
– Det er ikke lurt å lade med lav kapasitet når strømprisene er høye og strømtapet er stort. Du bruker mer tid, samtidig som du taper mye strøm. Strømregningen er allerede høy, men slik lading som dette gjør den bare enda høyere, sier motorfagsjefen i Frende.
– Ladeboks er løsningen
Den beste kombinasjonen for å lade brannsikkert og miste minst mulig strøm er derfor å lade med høyest mulig kraft.
– Da er ladeboks den klart beste løsningen, sier Roger Ytre-Hauge.
I fjor sommer kom nye regler for elbillading, i den såkalte installasjonsnormen NEK 400. Hvis du skal ha et nytt ladepunkt hjemme nå må du nå installere en ladestasjon. Verken vanlige eller industrielle stikkontakter er gyldig med de nye reglene.
– Reglene er på plass for din egen trygghet. Med egen ladestasjon kan du og de du er glad i sove mye tryggere om natta, sier han.
Nødlading med stikkontakt er fortsatt lovlig. Det samme gjelder tidligere godkjente installasjoner for lading med stikkontakt, ettersom den nye normen ikke har tilbakevirkende kraft.