-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
J.D. Powers & New Atlas:
Stadig flere møkkabiler
J.D. Powers har lenge fulgt nye bilers kvalitet – eller mangel på. Nå har nettstedet New Atlas gjort en oppsummering fra 2010 frem til i dag – utsiktene er ikke oppløftene. Møkkabiler blir enda møkkere.
Egentlig er det rart at det går såpass bra som det gjør.
En moderne bil består av tusenvis av biter som skal jobbe i harmoni med hverandre. Bitene kan være produsert på vidt forskjellige steder, under vidt forskjellige forhold – men sammen skal de danse den samme dansen i den samme takten til den samme musikken.
J.D. Powers har overvåket biler på det amerikanske markedet i mange år. Når det gjelder kvalitetsmålingene har de et meget enkelt prinsipp.
En feil er en feil, enten det er setereguleringen som svikter eller motoren som bryter sammen. Med tette undersøkelser hos nybilkunder registrerer de feil per bil og rapporterer det.
Selv om hovedinnsatsen skjer på det amerikanske markedet, og mye gjelder biler som ikke angår oss, er det allikevel ingen grunn til å tro at for eksempel Kia skal opptre med store forskjeller i kvaliteten på biler i USA eller i Kina eller Europa, selv om bilene også kan være lokalt produsert.
I alle ledd
Kvalitet begynner på tegnebrettet og når vi ser at Toyota og Porsche og Lexus er på kvalitetstoppen her, stemmer det med ganske mange andre undersøkelser også.
Her gjengir vi to av konklusjonene til New Atlas.
Den ene er en graf som viser feil per 100 bil for nesten flunkende nye biler, og for biler som er mellom 4 og 36 måneder gamle.
Fra 2010 til 2014 sank kvaliteten gradvis inntil noen tok seg sammen og antall feil sank jevnt og lovende trutt fem til pandemien.
Der røyk feilandelen til værs og er nå i ferd med å bli enda dårligere.
Dette vil bli verre før det blir bedre, skriver New Atlas.
(saken fortsetter under grafen)
Den andre konklusjonen finner vi i en tabell der alle resultatene i samme tidsperiode, men delt opp i bilmerke, er gjengitt.
Det hører med til historien at de bilmerkene som er representert, samarbeidet med J.D. Powers med for eksempel å finne nye eiere. Produsenter som Land Rover eller Volvo, som ikke akkurat kommer heldig ut i sammendraget, er i hvert fall våkne nok til å forstå at det er viktig å følge utviklingen for å kunne forbedre seg.
Starter tidlig
Da de jobbet med statistikken har New Atlas også funnet ut at det er et tett forhold mellom feil som opptrer i en ny bil og feil som opptrer senere innen hvert bilmerke. Gjennomsnittet de siste 12 årene, skriver de, er at 43 prosent av problemene opptrer i bilens første fire måneder, mens 57 % kommer i løpet av de neste 33.
På skjemaet har de fargekodet hvert innslag for å indikere om verdien tilhører de dårligste (veldig rødt) eller de beste (mørke blått).
(saken fortsetter)
For å gi deg et inntrykk av størrelsen på undersøkelsene: Da J.D. Powers begynte å samle data for 2023-modellene, sendte de spørreskjemaer med 223 punkter som ble besvart av til sammen 93.380 nybilkunder!
Og husk at det finnes verre biler der ute. Dette skjemaet inneholder bare et lite utvalg av alle de bilene som finnes på markedet.
Grunnen til at resten ikke er med er enten at de ikke samarbeider, eller at datasettet er for lite til å gi noen mening.