Euro NCAP: Se bak stjernene

Kia Picanto får bare fire stjerner i den siste testen til Euro NCAP. Hovedårsaken er at elektronisk stabilitetskontroll ikke er standard i all land, men er det i Norge!

Publisert Sist oppdatert

Stjerneutdelingen til Euro NCAP er viktig for bilprodusenten. Så viktig, at vi lenge har sett en trend mot at fabrikkene bygger biler «for fem stjerner i Euro NCAP».

For en del biler varierer imidlertid standardutstyret fra land til land.

I den siste testen til sikkerhetssenteret får Picanto trekk for manglende stabilitetskontroll som standard. I Norge er imidlertid situasjonen en annen – her er det standard, noe som ville gitt en høyere score hos Euro NCAP.

Fem stjerner for Ampera
Opel er snart klare for å introdusere Ampera her hjemme, og kan glede seg over fem stjerner.

Hybriden fikk toppscore ved sidekollisjon, noe som skyldes en god struktur og innvendig sikkerhetssystemer som kollisjonsputer.

Euro NCAP har også gitt fem stjerner til Audi A6, the BMW X3, Citroën DS5, Hyundai i40, VW Golf Cabriolet and Jetta. Litt mindre aktuelle for det norske markedet er Chevrolet Aveo og Orlando.

Blir vanskeligere
Få av bilene scorer spesielt godt på sikkerheten for fotgjengere, altså ved en påkjørsel.

Fra 2012 blir disse kravene innskjerpet, og bilene må score minimum 60 prosent på dette for å kunne få fem stjerner.

Noen bilprodusenter har allerede gjort en innsats, blant dem er Ford som har scoret godt på dette med sin nye Focus.

Euro NCAP jobber iherdig med å motivere produsentene til å innføre nye sikkerhetssystemer, og er opptatt av å gi de som gjør det kreditt.

Både BMW X3 og Citroën DS5 er utstyrt med systemer som varsler nødsentraler om et uhell skulle inntreffe.

Et annet eksempel er Mazda Rear Vehicle Monitoring System som er tilgjengelig på Mazda3, den overvåker og varsler føreren ved filskift.

Powered by Labrador CMS