FrP foreslår vrakpant på kr 22.000

FrP har sett på suksessen andre land har oppnådd med å øke vrakpanten. Nå foreslår de at Norge følger etter.

Publisert Sist oppdatert

I formiddag fremmet stortingsrepresentant Bård Hoksrud et forslag for Stortinget om å innføre en vrakpant på 22.000 kroner for eldre biler i Norge. I Tyskland har en vrakpantaksjon satt fart i nybilsalget samtidig som en mengde eldre, forurensende biler lukes ut av trafikken.

I 1985 var gjennomsnittsalderen på de norske bilene som ble vraket mot pant 14 år. I 2007 var snittalderen steget til 19,4 år.

- Dette viser at utviklingen går i feil retning, og at det må gjøres noe straks, sier stortingsrepresentant Bård Hoksrud (FrP) til vår søsterpublikasjon BilNytt.no.

Sammen med fire andre FrP-representanter fremmet han i dag et konkret forslag for Stortinget:

”Stortinget ber snarest Regjeringen legge frem en sak om vrakpant på 22.000 kroner for biler som er 20 år eller eldre.”

Forslaget støttes av Bilimportørenes Landsforening og er også i tråd med det Fremtiden i Våre Hender nylig lanserte på 15.000 kroner for biler fra 1990 og eldre.

- Stadig flere EU-land øker nå vrakpanten kraftig for å redde bilbransjen, og Tyskland har gått lengst med 2.500 euro i vrakpant for biler som er eldre enn 9 år, sier Hoksrud.

Dette gjelder dersom man kjøper en ny bil som minst tilfredsstiller utslippstandarden Euro 4, eller dersom man kjøper en bil som er brukt i mindre enn et år.

Hoksrud påpeker at både Østerrike og Italia har økt vrakpanten til 1.500 euro, mens Frankrike har økt vrakpanten til 1.000 euro.

- Felles for de fleste som nå bruker vrakpanten som virkemiddel til å styrke bilbransjen, er at en utbetaling forutsetter at det kjøpes en ny bil med lavt utslipp, skriver Hoksrud i forslaget.

Han mener at de skyhøye norske engangsavgiftene vil gjøre det vanskelig for folk å erstatte vrakede biler med helt nye biler.

- Inntil videre er bedre å heve vrakpanten uten å knytte dette opp imot nybilkjøp, sier han.

- Norge har også bilindustri, og norske bildelprodusenter omsetter for milliarder av kroner. Totalt sysselsetter bilbransjen i Norge 30.000 personer direkte, og 100.000 hvis man tar med støttefunksjoner som tilbehør og annet.

- Det sviktende nybilsalget vi nå opplever gjør disse arbeidsplassene spesielt utsatte, sier Bård Hoksrud.

Powered by Labrador CMS