-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
FrP foreslår vrakpant på kr 22.000
FrP har sett på suksessen andre land har oppnådd med å øke vrakpanten. Nå foreslår de at Norge følger etter.

I formiddag fremmet stortingsrepresentant Bård Hoksrud et forslag for Stortinget om å innføre en vrakpant på 22.000 kroner for eldre biler i Norge. I Tyskland har en vrakpantaksjon satt fart i nybilsalget samtidig som en mengde eldre, forurensende biler lukes ut av trafikken.
I 1985 var gjennomsnittsalderen på de norske bilene som ble vraket mot pant 14 år. I 2007 var snittalderen steget til 19,4 år.
- Dette viser at utviklingen går i feil retning, og at det må gjøres noe straks, sier stortingsrepresentant Bård Hoksrud (FrP) til vår søsterpublikasjon BilNytt.no.
Sammen med fire andre FrP-representanter fremmet han i dag et konkret forslag for Stortinget:
Stortinget ber snarest Regjeringen legge frem en sak om vrakpant på 22.000 kroner for biler som er 20 år eller eldre.
Forslaget støttes av Bilimportørenes Landsforening og er også i tråd med det Fremtiden i Våre Hender nylig lanserte på 15.000 kroner for biler fra 1990 og eldre.
- Stadig flere EU-land øker nå vrakpanten kraftig for å redde bilbransjen, og Tyskland har gått lengst med 2.500 euro i vrakpant for biler som er eldre enn 9 år, sier Hoksrud.
Dette gjelder dersom man kjøper en ny bil som minst tilfredsstiller utslippstandarden Euro 4, eller dersom man kjøper en bil som er brukt i mindre enn et år.
Hoksrud påpeker at både Østerrike og Italia har økt vrakpanten til 1.500 euro, mens Frankrike har økt vrakpanten til 1.000 euro.
- Felles for de fleste som nå bruker vrakpanten som virkemiddel til å styrke bilbransjen, er at en utbetaling forutsetter at det kjøpes en ny bil med lavt utslipp, skriver Hoksrud i forslaget.
Han mener at de skyhøye norske engangsavgiftene vil gjøre det vanskelig for folk å erstatte vrakede biler med helt nye biler.
- Inntil videre er bedre å heve vrakpanten uten å knytte dette opp imot nybilkjøp, sier han.
- Norge har også bilindustri, og norske bildelprodusenter omsetter for milliarder av kroner. Totalt sysselsetter bilbransjen i Norge 30.000 personer direkte, og 100.000 hvis man tar med støttefunksjoner som tilbehør og annet.
- Det sviktende nybilsalget vi nå opplever gjør disse arbeidsplassene spesielt utsatte, sier Bård Hoksrud.