-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Ny måling:
Unge gir ikke slipp på bilen
Til tross for klimakrise, politikk som begrenser bilbruk og bedre kollektivtransport, klamrer unge seg til bilen.
Ni av ti unge ønsker å ha tilgang på bil i fremtiden og nesten tre av fire tror de vil være avhengig av bil om ti år, viser en fersk undersøkelse.
Det er Kantar som har gjennomført undersøkelsen blant unge mellom 18 og 24 år, på vegne av Santander.
– Det er litt overraskende å se hvor tydelige unge nordmenn er på at bilen kommer til å være viktig i overskuelig fremtid. De ønsker å ha tilgang på bil nå og ser det også som avgjørende å ha bil om ti år, sier Trond Brakken, kommersiell direktør i Santander i Norge.
Undersøkelsen viser ikke bare at bilen vil være viktig i fremtiden, men at den også er viktig for unge i dag. Rundt halvparten av de unge oppgir at de er avhengige av bilen i hverdagen nå, og 60 prosent oppgir at bilen er det transportmiddelet de bruker mest i det daglige.
Det er dobbelt så mange som oppgir at kollektivtransport er det mest brukte transportmiddelet.
Tror på mer bildeling
Selv om hele 88 prosent av de spurte ser for seg at de vil eie sin egen bil om ti år, tror de unge også på mer bildeling i fremtiden. Over halvparten av de spurte tror at flere vil benytte bildelingstjenester, mens bare 25 prosent tror på en økning i bileierskap.
– Det er tydelig at det å eie egen bil kommer til å være dominerende, også i fremtiden. Samtidig vil etterspørselen etter mer fleksible løsninger, som både bildeling og leasing, øke i årene som kommer, sier Brakken.
Nullutslipp viktigst for kvinner
Selv om det store flertallet av unge tror det vil bli flere elektriske biler og mindre utslipp i årene som kommer, er det stor forskjell mellom kjønnene når det kommer til viktigheten av nullutslipp. Over halvparten av mennene i undersøkelsen oppgir at det er helt eller litt uviktig om bilene har lave eller ingen utslipp, mens kvinnene ser stikk motsatt på det. Der mener over halvparten at dette er litt eller veldig viktig.
– Forskjellen mellom kvinner og menn vises også tydelig i spørsmålet om de er villige til å betale mer for en bil som er miljøvennlig. Kun tre av ti er villige til å betale mer, og de aller fleste av dem er kvinner, sier Brakken.