-
Bilia Norge AS:
Periodisk kjøretøykontrollør, (PKK) BMW Drammen
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
DRIVE Mobility AS:
Daglig leder
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Opplysningsrådet for Veitrafikken:
Administrerende direktør
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Bruktbilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Garantisaksbehandler
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Statens vegvesen:
Tommy Rustad gir tips om vinterkjøring
Kjøring på vinterføre kan være utfordrende, særlig ved det første snøfallet. Statens vegvesen har i samarbeid med Tommy Rustad laget filmer hvor den dyktige racerføreren gir nyttige tips om vinterkjøring.
– Vi opplever en økende forventning om at veiene skal være bare året rundt, og at en del kjører som om det er sommerføre hele året, sier divisjonsdirektør for Drift og vedlikehold, Bjørn Laksforsmo, i Statens vegvesen.
– Men Norge er et vinterland med vær og kjøreforhold som kan skifte fort. Bilførerne kan ikke forvente at veiene er snø- og isfrie hele tiden.
Trygg ferdsel er en dugnad
Trafikksikkerhet og framkommelighet er et felles ansvar, en dugnad hvor alle må bidra.
– Vi i Statens vegvesen skal sørge for at riksvegene er brøytet, strødd og saltet så bilistene kommer seg trygt fram, sier Bjørn Laksforsmo.
– Bilførerne, på sin side, har ansvar for å vise hensyn, tilpasse farten etter forholdene, holde forsvarlig avstand og, ikke minst, at bil og dekk alltid er i god stand. Vi må alle bidra, også bilførerne, sier han.
Tips om vinterkjøring
Sammen med Tommy Rustad har Statens vegvesen lagd fem filmer som vil gå i sosiale medier vintersesongen 2023/24. Fra førersetet gir Rustad tips om hvordan du kjører trygt på vinterføre.

Tommy Rustad er en merittert internasjonal bilsportsutøver, har jobbet som brøytebilsjåfør og driver eget tømmertransportfirma.
– Jeg ser ofte at folk er ukonsentrerte og at mange kjører som om det er sommerføre om vinteren, sier Tommy Rustad.
– Om vinteren er det vinter i Norge. Selv om de som brøyter, strør og salter gjør jobben sin, rekker de ikke over alt samtidig, særlig ikke når værforholdene endrer seg raskt. Derfor må bilistene regne med at det er snø og glatte veier om vinteren og ta sin del av ansvaret for å komme seg trygt fram. Det gir jeg tips om i filmene som Statens vegvesen lanserer nå, sier Tommy Rustad.
I tillegg til å kjøre som om det er sommer, opplever Rustad at mange setter for stor lit til bilens elektroniske assistansesystemer. I filmene viser han blant annet hvordan tunge elbiler kan oppføre seg på glatt føre, og at det er bilføreren som må ha styringen.
– Er farten for stor, kan ikke elektronikken hjelpe deg. Det er du som kjører bilen, ikke bilen som kjører deg, sier han.
Ikke kjør forbi brøytebilen
De som brøyter for Statens vegvesen, melder om at farten ute på vinterveiene stadig blir høyere og kjøreadferden mer aggressiv.
Det er mange utålmodige bilførere som ikke klarer å ligge bak brøytebilen, men gjør hasardiøse forbikjøringer som setter både dem og andre trafikanter i fare.
Brøytebilene kjører i lav fart fordi de må kjøre med en presisjon på fem til ti centimeter til hver side for at resultatet på brøytingen skal bli bra.
– Er du av typen som irriterer deg over brøytebilen, gå litt i deg selv, sier Tommy Rustad, som i en av filmene viser hvor galt det kan gå hvis du kjører forbi en brøytebil.
– Jeg har jobbet som brøytebilsjåfør selv, og som brøytebilsjåfør så tenker du jo at det er bare noen idioter som ikke skjønner hva som foregår. Det er en grunn til at brøytebilen kjører så sakte, og den er der for deg, for at du skal komme trygt fram. Brøytebilen slipper deg forbi når den har mulighet og det er trygt. Her må vi som ligger bak, smøre oss med tålmodighet.
Her finner du en samling videoer med vintertips fra Tommy Rustad
Tommys tips for kjøring om
vinteren
- Planlegg reisen. Sjekk værvarsel og trafikkmeldinger før du skal ut og kjøre. Trafikkmeldinger får du på vegvesen.no/trafikk eller i appen Veivesen trafikk.
- Beregn at reisen kan ta lengre tid.
- Gode vinterdekk er helt avgjørende for tryggheten på vegen.
- Skal du gjøre en lengre reise med usikre værprognoser, for eksempel over en fjellovergang, sørg for full tank/fullt batteri før du kjører, ha teppe og mat/drikke i bilen. Plutselig står du i en langvarig kø!
- Ikke kjør forbi brøytebilen – det er farlig! Den slipper deg forbi når den har mulighet for det. Den må kjøre med lav fart og høy presisjon for å levere et godt resultat.
Og husk på
- Om vinteren er det vinter – kjøreforholdene blir aldri som om sommeren!
- Avpass farten, hold avstand og kjør etter forholdene.
- Hvis du kjører en elbil, så er den som oftest mye tyngre enn en fossilbil, det påvirker hvordan den oppfører seg på vegen.
- Firehjulsdrift gir bedre framdrift, ikke bedre veigrep.