-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Trygg Trafikk:
Refleksbruken står på stedet hvil
Nordmenn er flinke til å bruke refleks, men ikke flinke nok. – Nesten 5 av 10 bruker refleks. Økningen har dessverre stoppet opp, sier Ann-Helen Hansen i Trygg Trafikk.
Trygg Trafikks årlige reflekstelling for 2023 viser nemlig at 5 av 10 voksne (48 prosent) bruker refleks i mørket. Tallet er nøyaktig det samme som i 2022, som igjen bare var marginalt bedre enn 46 prosent i 2021.
– Det positive er at relativt mange bruker refleks. Tallene ligger stabilt, men fortsatt går over halvparten uten refleks i mørket. Det er foruroligende at vi ikke ser noen videre utvikling, sier kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk, Ann-Helen Hansen.
Usynlig uten refleks
Tallene er basert på den årlige tellingen av faktisk refleksbruk som Trygg Trafikk i samarbeid med Ipsos gjennomfører i alle landets fylker. Det er gjennomført over 28.000 registreringer.
– Nordmenn er generelt gode på trafikksikkerhet, og det er ikke uten grunn at vi kaller Norge verdensmester i trafikksikkerhet. Men her ser vi at vi stagnerer uten å komme over den siste kneika for å få enda flere til å bruke refleks, forklarer Hansen.
Et felles ansvar
– Vi har alle et ansvar for å gjøre oss synlige i trafikken enten vi går, sykler eller kjører bil. Uten refleks er du i praksis usynlig i mørket. Her kan vi ikke gi oss før alle blir sett. Det krever litt innsats å gjøre seg synlig som fotgjenger og syklist, men refleks i mørket bør være like selvsagt som å bruke bilbelte, sier Hansen.
Flinkest i Trøndelag
Trønderne er best på å bruke refleks. Hele to tredeler gjør seg synlig der, etterfulgt av Troms og Finnmark og Innlandet på delt andreplass med 58 prosent. Desidert dårligst ut kommer Agder og Oslo, begge med bare 35 prosent.
– Det er vanskelig å si noe sikkert om årsaken, men vi ser jo at de nordlige fylkene generelt er flinkere. Det er nok grunn til å tro at de gode vanene er bedre innarbeidet over tid på grunn av klima og lange vintre, sier Hansen.
Hun tror noe av forklaringen på hovedstadens bunnplassering kan kobles til en utbredt feilslutning:
– Mange tror de ikke trenger refleks fordi de bor i urbane strøk med opplyste gater. Det er feil! Tvert imot er det ofte mer krevende siktforhold i byene hvor fotgjengere forsvinner/drukner i støyen av lys, kjøretøy og butikkvinduer – som i praksis gjør deg mer utsatt. Refleks er akkurat like viktig i byen som langs landeveien, avslutter hun.
Liste over refleksbruk i fylkene:
- Trøndelag: 67 %
- Troms og Finnmark: 58 %
- Innlandet: 58 %
- Nordland: 56 %
- Møre og Romsdal: 53 %
- Viken: 42 %
- Rogaland: 41 %
- Vestland: 41 %
- Vestfold og Telemark: 40 %
- Agder: 35 %
- Oslo: 35 %
- Norge som helhet: 48 %