-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Chiptuning kan koste flesk
På websider om Volkswagen myldrer det med tilbud og kommentarer om å tune motoren. Interessen ser ut til å være enorm og mange kunne tenke seg å få flere hestekrefter ut av sin dieselmotor. Det skal for eksempel være meget enkelt å øke effekten på en 1,9 liters dieselmotor fra 105 til 140 hk.

Men Harald A. Møller A/S godkjenner ingen form for tuning eller trimming. Et forhold som mange ikke tenker på er tilpasningen mellom motor og gearkasse. Økes motorens effekt, vil det kreve en gearkasse som også tåler mer. Skal man derfor gjøre alt riktig, bør man skifte gearkasse når motoren får mer effekt.
- På våre bensin turbomotorer og TDI dieselmotor har vi den senere tid registrert et større omfang av ødelagte gearkasser som følge av chiptuning, sier informasjonssjef Paul Hegna i Harald A. Møller. Kostnadene ved en slik reparasjon vil være mellom 50 og 100 000 kroner.
- Alle våre Volkswagen motorer har i dag en reservekapasitet når de blir levert fra fabrikken. Det er denne reserven som tas i bruk ved chiptuning. En vesentlig økning av motorkraft kan medføre at resten av drivlinjen går i stykker.
- Alle VW modeller er satt opp med et balansert forhold mellom motorkraft, bremser og understell for å gi optimale kjøreegenskaper og sikkerhet. Ved å kun øke motorkraften vil dette medføre redusert kjøresikkerhet og dårligere kjøreegenskaper.
- Om biler chiptunes, bortfaller all garanti på motor og drivlinje og kunden må dekke alle kostnader ved reparasjon selv. Våre verksteder vil fort oppdage om en bil har vært chiptunet.
- Harald A. Møller tar sterk avstand for all form for chiptuning da dette ødelegger bilens kjøresikkerhet og driftskvalitet.