Ekstralys

Ekstralys blir er stadig sjeldnere å se på moderne personbiler. Årsaken ligger ikke bare i former og design som gir lite plass til denne typen lys, men også i at bilenes originale lyssystem gir bedre lys enn tidligere. Det som imidlertid er veldig aktuelt på ettermonteringsmarkedet, er xenonlys.

Publisert Sist oppdatert
Artikkel fra Bil nummer 10 - 2001

Noe av årsaken til etterspørsel etter ekstralys på helt nye biler, er at det inntil for kort tid tilbake ble brukt xenonteknologi bare i nærlys. Bi-xenon finnes bare på de dyreste bilene, og derfor kan det være aktuelt å ettermontere xenon fjernlys hvis man ønsker bedre lys. Lyskasterne finnes i en rekke små varianter som er tilpasset formgivningen på moderne biler. Foruten en ekstra tennsats, er utførelsen den samme som på ekstralys med halogenpærer. Prisen starter på rundt 5.000 kroner.

Ettermontering av elektriske komponenter er blitt stadig vanskeligere i moderne biler. Hindrene er mange. Det er trangt, plastklips som kan gå i stykker står i kø og det er et hav av ledninger som du helst ikke bør røre. Hella har kommet med en fjernstyrt strømbryter som gjør jobben enklere. Den kan brukes til for eksempel kurve-/tåkelys. Enheten består av en liten sender med bryter som festes med dobbeltsidig tape i kupéen og en mottager som plasseres i motorrommet. Løsningen gjør at du slipper å bore hull og dra ledninger gjennom torpedovegg og dashbord. Smart løsning med en mengde bruksområder. Veiledende pris er cirka 1.230 kroner inklusiv koblingssett for lys. Dyrt, men vel verdt pengene.

Powered by Labrador CMS