Flådd av frakt

12.850 kroner kommer på toppen av prisen om du kjøper ny Volvo i Oslo. Vår undersøkelse av syv bilmodeller i syv byer, viser at gjennomsnittsprisen for "frakt, klargjørings- og leveringsomkostninger" er 10.204 kroner.

Publisert Sist oppdatert

Bilbransjen er i en særstilling innenfor salg til forbrukermarkedet. Det er faktisk du som betaler forhandlerens utgifter for å få bilen fraktet til sin egen butikk, i tillegg betaler du for det som kalles klargjørings- og leveringskostnader. Hadde du funnet deg i det samme om det gjaldt et kjøleskap eller en gressklipper?

Forskjell mellom merkene
Ser du bilannonser fra importørene i riksdekkende aviser og blader oppgis prisene med merknad om at: ”Frakt, klargjørings- og leveringsomkostninger kommer i tillegg. Men når disse kostnadene varierer så mye som vår undersøkelse viser, er det ikke lenger like lett å sammenligne priser som forbruker.
- Jeg har forståelse for at forbrukeren kan finne det vanskelig å sammenligne når prisene varierer så vidt mye, sier administrerende direktør Syver Leivestad i Norges Bilbransjeforbund (NBF).

Størst avvik på Volvo - minst på Peugeot
Med unntak av Tromsø, hvor de får følge av Opel-forhandleren, har Volvo-forhandlerne det største påslaget i alle syv byene i undersøkelsen. Det plusser i gjennomsnitt på 13.014 kroner i forhold til importørens "veiledende pris".

Det laveste forhandlerpåslaget i undersøkelsen finner vi på en Ford Focus hos RøhneSelmer i Oslo, der ligger prisen 6.850 kroner over det som er veiledende pris fra importøren. Det laveste påslaget i gjennomsnitt, om vi ser alle de syv byene under ett, har Peugeot med 8.579 kroner.

- Det er nok ikke noe entydig svar på hvorfor prisforskjellene er så vidt store. Det jeg kan si er at det nok kan være forskjell på hva som ligger inne i klargjøring. Noen forhandlere setter ut denne jobben, mens andre gjør jobben selv, sier Leivestad. Han innrømmer likevel at det nok også handler om en policy hos importør og forhandler hvor stort påslaget kan være.

Dyrest i Tromsø
For de fleste av modellene som er med i undersøkelsen er det størst prispåslag om du kjøper bilen i Tromsø. Om man aksepterer bransjens opplysninger om at påslaget også skal dekke frakt, lyder jo dette naturlig. Likevel ser vi eksempler, som for Ford Focus, der pristillegget er høyere for en bil levert i Trondheim, enn i Tromsø.


Søk i over 1.500 biltester HER

Søk i 18.000 nyere bruktbiler fra norske merkeforhandlere

Powered by Labrador CMS