Euro NCAP
Euro NCAP
Euro NCAP
Euro NCAP
Euro NCAP
Euro NCAP
Euro NCAP
Euro NCAP
Euro NCAP
Euro NCAP
Euro NCAP
Euro NCAP
Euro NCAP
Euro NCAP
Euro NCAP
Euro NCAP
Euro NCAP
Euro NCAP
Euro NCAP

Kineserne investerer i sikkerhet

Krisen for kollisjonssikkerheten til kinesiske biler kan nærme seg slutten. Siste test fra Euro NCAP gir Geely Emgrand EC7 og MG6 fire stjerner.

Publisert Sist oppdatert
Det er femte og siste gang i 2011 at Euro NCAP deler ut stjerner for sikkerhet.
 
14 biler ble testet, og seks av dem endte opp med fire stjerner. Blant disse finner vi to kinesiske nykommere, Geely Emgrand EC7 og MG6.
 
I samme stjernebilde finner vi også Fiat Panda, Jeep Grand Cherokee, Jaguar XF og elektriske Renault Fluence ZE.
 
At  MG6 og Geely Emgrand EC7 sikrer seg fire stjerner viser at de kinesiske merkene nå forsøker å kopiere de vestlige bilmerkene også når det kommer til sikkerhet.

- Disse resultatene markerer en milepæl for kinesisk bilindustri. Det er et klart tegn på at kineserne bygger på tidligere erfaringer og raskt investerer i bedre sikkerhet. Selv med kommende innskjerpinger i kravene, vil fem stjerner være innenfor rekkevidde snart.

 
Skuffende for Jeep og Jaguar
Mens kineserne kan feire, er neppe stemningen like god hos Jaguar og Jeep.
 
Jaguar XF fikk bare fire stjerner da den ble testet i 2010, men etter at bilen fikk en facelift før neste år, ble den testet igjen.
 
Det var imidlertid ikke gjort store endringer i strukturen for bilen, og til tross for at Jaguar hadde forbedret sitt aktive panser, og gjort endringer både i front og siden av bilen, var det ikke tilstrekkelig til at XF scoret nok poeng til å klatre opp til fem stjerner.
 
Til tross for at faren for skader ved påkjørsel var blitt noe redusert, scorer den fortsatt for dårlig på grunn av strukturen i dashbordet og risiko ved påkjørsel fra siden.
 
For Jeep Grand Cherokee er det blant annet beskyttelse av barn som er for dårlig. I tillegg påviste man i frontkollisjonen at skinnen som holder festet for setebeltet brakk, noe som gjorde at førerens hode kom i kontakt med rattet, til tross for kollisjonsputen.
 
Jeep sier de vil sjekke dette nærmere.
 
Elsjokk for Renault
Også den elektriske sedanen Renault Fluence ZE gikk glipp av fem stjerner. Den underpresterer både på sikkerhet overfor gående, og for beskyttelsen av fører og passasjer.
 
Det gjør at den kommer i klasse med Mitsubishi i-MiEV, men bak biler som Nissan LEAF og Opel Ampera som ble testet tidligere i år.
 
Lille Fiat Panda mistet sin stjerne på at ESP ikke er standard, det til tross for at dette er påbudt for biler som selges i 2012.
 
Resultatet står i kontrast til Volkswagen som viste at det er mulig å bygge smått og sikkert. Den nye småbilen Up fikk fem stjerner, det samme gjorde søsknene Seat Mii og Skoda Citigo.
 
Fem til Subaru, Mercedes og Range Rover
Det er ingen tvil om at fem stjerner er et viktig for både bilprodusenter og bilkjøpere, og både Chevrolet Malibu, Kia Rio, Mercedes-Benz B-Klasse og C-Klasse Coupe, samt Ranger Rover Evoque, Subaru XV, VW Beetle og VW Up, klarte altså dette.
 
At både Beetle og den nye crossoveren fra Subaru, XV scorer svært høyt på sikkerhet for barn, er noe familiefolket kan merke seg.
 
Begge scoret 90 prosent, noe som er det meste Euro NCAP har gitt for dette noen gang.
 
Det er også første gang Euro NCAP gir score til et system som automatisk avgjør om kollisjonsputen på passasjersiden skal aktiveres.
 
Systemet sørger for å redusere muligheten for skader om mindre barn sitter i setet.
 
Powered by Labrador CMS