Regjeringen gjeninnfører kombinert-bilene

Etter det BilNorge.no kjenner til skal det i forbindelse med arbeidet til statsbudsjettet for 2012 være enighet blant regjeringspartiene om å gjeninnføre avgiftsklassen kombinertbil. Pådrivere har vært Senterpartiet og SV. Toyota-importøren jubler.

Publisert Sist oppdatert

Senterpartiet og SV har den siste tiden lidd flere nederlag i viktige kampsaker. Etter det BilNorge.no erfarer skal de to partiene under budsjettkonferansen på Thorbjørnrud ha fått gjennomslag hos Arbeiderpartiet for en av sine tidligere fanesaker.

I forbindelse med den varslede gjennomgangen av nye bilavgifter, skal partiene ha blitt enige om å åpne for gjeninnføring av kombinerte biler som egen avgiftsklasse med samme avgiftssats som før 1998.

Fram til 1998 hadde kombinerte biler 28 prosent avgift av en personbil. Deretter ble satsen gradvis økt til 35 prosent (1.1.1998), 45 prosent (1.1.2000), 55 prosent (1.7. 2000) og ytterligere økt til 60 prosent fra 2002.

I denne perioden gikk salget på årsbasis fra rundt 5.000 biler på det meste til nærmest null.

Det skal ha vært Senterpartiets tunge distriktsargumenter og SVs behov for en markeringssak overfor småbarnsforeldre som gjorde at Arbeiderpartiet i denne saken til slutt valgte å "gi" sine regjeringskollegaer denne saken i valgkampen til høsten.

- Bøndene har behov for en bil som både kan frakte både skolebarn og smågris i samme transport. Det vil i tillegg til å være praktisk også gi en betydelig miljøgevinst, forteller en sentralt plassert Senterpartipolitiker til BilNorge.no.

- Med dagens endrede familiestrukturer dreier det seg ofte om å transportere både dine barn, mine barn, naboens barn og kanskje et og annet kjærlighetsbarn i en og samme bil, sier en av SVs representanter i barne- og familiekomiteen på Stortinget.

- For oss er kombibilen perfekt, den har dessuten god plass til barnevogner, partimateriell, protestplakater og annet papp, sier SV-representanten.

- Endelig et fornuftig avgifts-vedtak
Tidligere importsjef for Chrysler, Arne Berg, var en av dem som kjempet hardest for å beholde kombibilen som egen biltype. Han er svært tilfreds med den rød-grønne regjeringens forslag.

- Det har tatt tid, og mye hard jobbing i korridorene, men omsider har de altså tatt til fornuften, sier Berg, som likevel ikke vil ta hele æren for gjeninnføringen.

Redder dagens Hiace
Regjeringen har valgt å benytte "gjeninnføringsklausulen" for kombinertbilene. Denne muligheten som gis i det norske avgiftslovverket medfører at forskrifter og krav gjeninnføres i sin opprinnelige form.

Det vil i praksis si at også EU-forordninger innført etter 1998 vil bli satt til side. Dette vil også gjelde Euro5-kravene, som noen biltyper har hatt problemer med å oppfylle.

Jubel hos Toyota
- Det er nesten ikke til å tro, sier adm direktør Lars Erik Årøy i Toyota Norge, som kan glede seg over at dagens Hiace dermed kan selges som kombinertbil etter 1. januar 2012.

Nyheten slår ned som en bombe, og han sier til BilNorge.no at han umiddelbart vil bytte ut sin Lexus RX450h med en Hiace kombi.

- Jeg vil naturligvis også kreve at alle daglig ledere hos Toyota-forhandlerne kjører Hiace kombi som firmabil.

Regjeringen vil kjøre kombi
I følge BilNorges sentralt plasserte kilder på Stortinget, skal det velges kombinerte biler når departementsbilene byttes ut. Dette gjelder særlig for departementer som styres av politikere fra SV og Senterpartiet.

Trolig vil de første som skifter ut regjeringsbilene bli Kristin Halvorsen og Liv-Signe Navarsete, som begge har stått på barrikadene for gjeninnføring av denne praktiske biltypen.

Når det gjelder Jens Stoltenberg, har BilNorge.no grunn til å tro at han ikke ønsker ikke å stille i kombiklassen. Han trives godt i baksetet på sin BMW. I en kommentar skriver statsminsterens kontor:

- Dessuten har vi en Volkswagen minibuss med firehjulstrekk og skinnseter i garasjen.

Forslaget vil trolig bli lagt fram for Kongen i statsråd i dag.

PS! Denne artikkelen var årets aprilsnarr på BilNorge.no.

Powered by Labrador CMS