-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Bruktbilselger
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Møller Bil Etterstad:
Markedssjef
-
Bilia Norge AS:
Periodisk kjøretøykontrollør, (PKK) BMW Drammen
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
DRIVE Mobility AS:
Daglig leder
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Opplysningsrådet for Veitrafikken:
Administrerende direktør
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Bruktbilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Garantisaksbehandler
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ta skademeldingen på alvor
Vi nordmenn bulker som aldri før, takket være glatte veier og snø som laver ned. Når uhellet først er ute, er det kun én ting å gjøre: Fylle ut skademeldingsskjemaet så nøyaktig som mulig!


Ved levering av mangelfullt skademeldingsskjema vil det ta lengre tid for deg å få saken behandlet hos forsikringsselskapene, opplyser Storebrand Skadeforsikring. Foto: Storebrand Skadeforsikring
Antall anmeldte skader på personbiler på grunn av sammenstøt, har hatt en jevn økning de siste årene. I fjor bulket og krasjet vi over 10 prosent oftere enn i 2007. Og ikke overraskende er det månedene vi nå befinner oss i som topper skadestatistikken.
– Med de kjøreforhold som er i store deler av landet nå om dagen, kan alle og enhver rammes uavhengig av hvor dyktig sjåfør man er. Og selv om det på enkelte dager kanskje er mest fornuftig å la bilen stå, er det ikke alle som har den valgmuligheten, sier Petter Berg, fagsjef for motor i Storebrand Skadeforsikring.
Han forteller om stor pågang av innmeldte saker med skader på personbiler i disse dager, og går derfor ut med en sterk anmodning til alle som havner i et sammenstøt: Fyll ut skademeldingen fullstendig!
Unngå sen behandling
Berg forteller at det først og fremst er bilføreren det går utover når skadeskjema uteblir eller leveres ufullstendig.
– Ved levering av mangelfullt skademeldingsskjema, vil det ta lengre tid for partene å få saken behandlet hos forsikringsselskapene. Er all nødvendig informasjonen levert, slipper forsikringsselskapene å leke detektiv og kan heller bruke tiden til å avgjøre ansvaret selskapene i mellom, sier Berg. Han understreker alle bilister bør forsikre seg om at skademeldingsskjema bestandig er tilgjengelig i bilen.
Usynlige skader
Ifølge Berg bør man alltid fylle ut skademeldingsskjema etter et sammenstøt.
– Selv om politiet på stedet eventuelt sier at det er unødvendig for rettslig ansvar, er det likevel nødvendig for å sikre riktig ansvarsplassering i forhold til oppgjør. Det er ikke alltid skader er synlig på bilen, men de kan komme til syne på verksted senere. Derfor bør man alltid fylle ut, uansett, sier Berg.
Han minner om at det alltid er lettest å huske hva som er skjedd umiddelbart etter hendelsen, mens det på et senere tidspunkt kan det være vanskelig å huske detaljer.
Trenger ikke avgjøre skyld
Fagsjefen forteller at det særlig er ved uenighet om hendelsesforløpet at norske bilister leverer ufullstendige skademeldingsskjemaer.
– Det er ingen som krever at skyld for hendelsen skal avgjøres på stedet. Det er forsikringsselskapet som vurderer ansvarsfordeling og verkstedet som vurderer skadeomfanget. I feltet Bemerkninger eller forbehold får begge parter uansett mulighet til å skrive ned eventuelle uenigheter og bemerkninger, sier Berg.
Glemmer side to
Berg forteller videre at det er mange som glemmer å fylle ut side to på skademeldingsskjemaet.
– Vi opplever at mange kun har fylt ut den første siden, og glemmer side to. Her skal fører gi sin skriftlige beskrivelse av hvordan uhellet oppstod, sier han.
Et godt råd er å notere navn og nummer på eventuelle vitner som så hva som skjedde, samtidig som kameraet på mobilen kan være lurt å bruke for å dokumentere situasjonen.
Tips til utfylling av skademeldingsskjema:
Fyll alltid ut skademelding, selv om det ikke er noe rettslig ansvar å fordele.
Fyll også ut skademelding selv om det ikke er noen synlige skader på bilen. Skadene kan komme til syne senere.
Skriv tydelig! Det er ikke nødvendig med polisenummer så lenge kjennemerker på bilen kommer godt fram.
Kontroller at kjennemerke på skademeldingen stemmer med de involverte biler. Dersom det er en lastebil med henger, er det registreringsnummeret på lastebilen som er av betydning – ikke registreringsnummeret på hengeren.
Noter navn og telefonnummer til vitner som så hva som skjedde.
Kamera på mobilen kan brukes for å dokumentere situasjonen, husk å gi beskjed om at det er tatt bilder til forsikringsselskapet.
Legg merke til trafikkskilt eller annen merking i området, noter dette ned i skjemaet.
Det er ikke viktig å avgjøre skyld på stedet; ansvarsfordeling avgjøres av forsikringsselskapet.
I feltet Bemerkninger eller forbehold kan begge parter skrive ned sin mening om saken. Husk å benytte denne muligheten hvis dere er uenige om saken.
Tegn en skisse på skademeldingen om hvordan sammenstøtet skjedde. Dette kan også gjøres på eget ark, som tillegges samme betydning som selve meldingen.
Skademeldingen er dobbel, og hver part sender til sitt forsikringsselskap.
Mangler du skademeldingsskjema, ta kontakt med forsikringsselskapet ditt.
Kilde: Storebrand Skadeforsikring