-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Kuga tar opp kampen
Som en av svært få nordmenn har Trygve Bæra kjørt de første milene med Kuga. Her er hans førsteinntrykk av den splitter nye Ford-modellen.
Velprøvd
Så har vi endelig fått stifte bekjentskap med Ford første SUV, eller crossover som Ford selv kaller den. Chassiset er basert på Fords velprøvde C-arkitektur, hvor Focus og C-Max har staket ut kursen. At hjulopphenget er meget kompetent og byr på fine kjøreegenskaper er derfor ingen overraskelse.
Det er velkjent Ford-klasse over den fine balansen mellom sportslig oppsett og komfort. På slett asfalt vil Kuga ta opp konkurransen med Honda CR-V om tittelen best i SUV-klassen, mens på mer rufsete underlag vil det ikke overraske oss om Kuga står alene på toppen.
Det vil vi få svar på når vi en gang kjører en ny SUV-test. 4WD-systemet er også velkjent og velprøvd fra mange av Kugas konkurrenter, nemlig tredje generasjon Haldex.
Den elektriske styreservoen har tre innstillingsmuligheter, Standard, Komfort og Sport. Vi valgte Sport som viste seg å være meget kontant, overraskende direkte til en SUV å være.
En motor – to nivåer
Som tidligere opplyst her på BilNorge.no kommer Kuga i første omgang bare med 2,0-liters dieselmotor med 136 hk, kombinert med sekstrinns manuell kasse, men med valgmulighet mellom utstyrsnivå Trend og Titanium.
Sistnevnte koster 20.000 kroner mer, og innebærer blant annet delskinn interiør, regnsensor, cruise control, 2-sone klimaanlegg og oppvarmet frontrute.
En 2,5-liters bensinmotor med 200 hk kommer i kombinasjon med Titanium fra desember. Senere kommer automatgear. I Trend-utgave er 16-tommers stålfelger standard, mens Titanium står på 17-tommers aluminiumfelger.
Snart i Norge
Kuga er på plass hos en forhandler nær deg fra slutten av mai, mens det blir fullt trykk på leveringer fra i august.
I løpet av året skal Ford Motor Norge selge alt de har fått tildelt av biler, nemlig 1060 stykk – men administrerende direktør Thormod Skofsrud sier til BilNorge at de har fått en liten åpning for å kunne øke tallet. Gulroten er nemlig at så snart de 1060 er solgt, vil Ford Europa kanalisere flere biler til Norge, men begrenset til 1500.
Les mer om priser og utstyr her
FAKTA
Ford Kuga 2.0 TDCi Trend
PRIS: kr. 367.900
MOTOR:
4-sylindret dieselmotor. 1997 ccm. 100 kW (136 hk) v/4000 o/min. 320 Nm v/2000 o/min
MÅL OG VEKT:
LxBxH: 444 x 184 x 171 cm
Akselavstand: 269 cm
Egenvekt m/fører: 1613 kg
Nyttelast: 517 kg
Maks. tilhengervekt: 2100 kg
Bagasjerom: 410-1405 liter (VDA)
Dekk: 215/60 R16
YTELSER:
Aks. 0 - 100 km/t: 10,7 sek
Toppfart: 180 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,64 l/mil
CO2-utslipp: 169 g/km