-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford med Focus på muskler
Det har lenge vært kjent at Ford kommer med en RS-versjon av sin Focus. I Frankfurt viste de en litt snillere ST170. Begge kommer til Norge om et halvt års tid.
Det er suksessen i rally som har inspirert Ford til å lansere ikke bare en, men to potente varianter av sin Focus. RS-versjonen er tidligere behørig presentert her på Bilnorge, men ST170 er ny. Bilen er utstyrt med en 2,0-liters Ford Duratec ST-motor som SVE kar skviset 170 hester ut av. Det betyr 0-100 km/t på 8,2 sekunder og en toppfart på 215 km/t fra fire sylindere og 16 ventiler. 85 prosent av det maksimale dreiemomentet (195 Nm ved 5.500 o/min) er tilstede allerede ved 2.200 omdreininger og minst 190Nm gjennom hele spekteret fra 2.500 til 6.000 omdreininger.
ST170 leveres med en tettsteget 6-trinns gearkasse som overfører kreftene til forhjulene. Bakkekontakten besørges av lavprofil 215/45 R17 dekk montert på 17-tommers 12-eikers aluminiumsfelger. Skivebremsene har en diameter på 300mm foran og 280mm bak og stopper bilen (på tørr asfalt) i løpet av 36,3 meter fra en hastighet på 100 km/t. ABS og traction er standard.
Focus ST170 leveres som 3- og 5-dørs, og har en rekke detaljer som skiller den fra øvrige Focuser. Det innbefatter blant annet en grill med store luftinntak og runde tåkelykter. Dessuten finnes diskret aerodynamiske detaljer flere steder i eksteriøret. Focus ST leveres i fire metallic-farger; Panther Sort, Magnum Grå, Moondust Sølv og Imperial Blå i tillegg til Capri Blå i vanlig lakk.
Instrumentene i sølvfarge innbefatter, foruten turteller og speedometer, analoge klokker for oljetemperatur og oljetrykk. Sportssetene gir god støtte for fører og forsetepassasjer og har detaljer i lær. Recaro-seter kan leveres på spesialbestilling som tilleggsutstyr. Pedalene er i metall dekket med gummi, og metall og lær går igjen også i gearspak, håndbrekk og dørhåndtak.
Dersom du ønsker enda mer krefter er Focus RS alternativet. Den er basert på Fords WRC rallybiler og skal produseres i et begrenset antall på 4.500. RS er utstyrt med en 2-liters turbomotor, har 220hk og klarer 0-100 km/t på 6,7 sekunder. Den har et maks dreiemoment på i overkant av 300Nm og en elektronisk begrenset toppfart på 225 km/t. Focus RS har en rekke spesielle detaljer i så vel eksteriør og interiør som under panseret og i hjulopphengingen. Den blir en ekte entusiastbil for de som har en solid konto for leketøy.
Og som sagt innledningsvis, begge kommer til Norge i løpet av første halvår 2002. Da skal de konkurrere mot heftige modeller av Golf, Audi A3, Alfa 147 og nye utfordrere fra Honda og Toyota.