-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ford viser veien til fremtiden med Visos
Vi har tidligere sett silhuetten av konseptbilen Ford Visos, men nå får vi se mer av bilen. Den har fire seter med plass til voksne, to dører, og er stappfull av innovative løsninger.
Dørene, to i tallet, går litt inn i taket, og taket igjen løftes opp og folder seg inn for å bedre adgangen til baksetene. Se nøye på bildene, og du legger merke til at sidespeilene mangler. De er ikke glemt, de er faktisk erstattet av kameraer, som er innfelt i dørene når bilen er parkert. Straks man starter motoren dukker de opp, og da har de i tillegg "dødvinkel-sensor" som varsler hvis det ikke er trygt å skifte fil på motorveien.
Volvo (som eies av Ford) har nylig kommet med sine R-modeller av S60 og V70, som har 3 innstillinger for understellet: Comfort, Sport, og Advanced (eller Komfort, Sport, og Bare For Banebruk, om du vil). I Visos nøyer man seg med to innstillinger, Comfort og Sport. Men de er enda mer omfattende her: Straks du trykker knappen for å få sports-egenskaper, åpenbarer det seg spoilere foran og bak. Videre får instrumentene andre informasjoner tilgjengelig, gearspaken dukker opp fra midtkonsollen, setene former seg tettere til kroppen og får en annen vinkel, og om ikke det var nok, rattet kommer nærmere føreren også!
Men trykk samme knapp igjen, og du får komfort-innstillingene. To biler i ett, altså. Active Surfacing, eller Aktive Overflater, kaller Ford tankegangen bak speilene og spoilerne som dukker opp og forsvinner. Spoilerne kommer automatisk til syne når du passerer 90 km/t. Noen hos Fords europeiske designkontor har sett James Bond og Batman-filmer, antar jeg.
For å ta komforten, passasjersetet foran gir førsteklasses "strekke seg ut"-mulighet, med fotstøtte. Rett opp stolryggen, og baksetepassasjerene får fullt utbytte av sine plasser med audiovisuelle underholdningssystemer, som DVD og surround lyd. Sjåføren skal ha det godt her også, med instrumenter utviklet av Sony montert på rattet. Der er det en stor analog skive, omgitt av to LCD-paneler som kan spesialtilpasses ditt behov.
Det mekaniske har heller ikke blitt glemt - her snakkes det om en rekke-sekser med biturbo som driver alle fire hjul. Effekten på 350 hk og dreiemomentet på 400 Nm sørger for mer enn tilstrekkelig skyv. Og Ford vet meget godt at det fortsatt finnes entusiaster, så de ønsker de velkommen under panseret. Der finner man et LCD-panel med informasjon om motorens og hjulopphengets innstillinger, som kan endres ved å plugge en bærbar datamaskin i en USB-port. Dermed kan du for eksempel endre turtallssperren, støtdempernes egenskaper, og mye mer. Gjør det selv, ved prøving og feiling, eller last ned nye settinger fra Ford på nettet, eller bytt dere fremtidige Visos-eiere imellom!
Men det spørs om garantien får visse begrensninger på det feltet...