-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kjempestasjonsvogn
Ford Galaxy befinner seg i skjæringspunktet mellom van og personbil – som en sjuseters kjempestasjonsvogn.
Egentlig er jeg for små biler, de forurenser som oftest lite og er naturligvis lettere å parkere i trafikkbelastede bymiljøer enn store biler. Den observante leser har selvfølgelig for lengst fått med seg at Bils redaktør har inkludert en Toyota IQ i bilparken, og at jeg elsker bilen.
Men å kjøre lange, monotone strekninger som eksempelvis fra Oslo til Trondheim, duger den dårlig til. Parker derimot sjuseteren Ford Galaxy foran meg, og jeg drar på flekken.
Denne langtursbilen bærer tydelig preg av å være skapt av en bilprodusent med hovedkontor i randsonen til den amerikanske prærien, der jordkrummingen sluker veien i enden av dagen, og der timene bak rattet kan bli uendelig mange og lange.
Under slike forhold – hvor enn de finner sted i verden – gjelder komfort framfor sportslighet. Selv om oppgraderte Galaxy fortsatt har kjøreglade Mondeo i bunnen, faller den elegant ned i komfortstolen.
For å si det enkelt: Neste gang jeg kjører innlandsveiene gjennom Telemark og Agder-fylkene til Sørlandets hovedstad, satser jeg på Mondeo, men velger Galaxy tilbake når ruten legges langs E18.
Diger bil
Med lengde på 4,85 meter inntar Galaxy plassen som fullvoksen i parkeringshuset. Blant de store flerbruksbilene holder kun VW Sharan følge, men det er kanskje ikke så rart. De to var i første- og andre generasjon (1995 – 2005) toeggede tvillinger fra fellesfabrikk i Portugal, inntil Ford takket for seg og flyttet Galaxy-produksjonen til Mondeo-samlebåndene i Genk i Belgia.
En litt kortere og mer sporty variant av Galaxy, men fortsatt med sju sitteplasser (2+3+2), fikk navnet S-Max. I 2010 sto de to for så mye som 84 prosent av samlet salg av store flerbruksbiler i Norge (OFV-tall).
Som flerbruksbiler generelt hører Galaxy hjemme i en bilklasse SUV-ene gjør alt de kan for å ta knekken på. Samtidig møter de klassiske MPV-ene konkurranse fra varebilbaserte flerbruksbiler som Ford Tourneo Connect, VW Caddy, Ford Transit/Tourneo Custom, Mercedes V-klasse og VW Transporter/Caravelle/Multivan.
For å holde liv i biltypen biter derfor bilprodusentene tilbake med mer utstyr, mer motorkraft, og gjerne i kombinasjon med firehjulsdrift og automatgir.
Storfamiliebilen
Flerbruksbilene møter maskuline SUV-er med myk og fleksibel familievennlighet. Galaxy er som skapt for store familier.
Den er maksimalt fleksibel ved at ryggene på alle setene i andre- og tredje seterekke kan legges ned individuelt (til og med elektrisk). Selv med alle setene i bruk er det plass til 300 liter bagasje – som i toseters konfigurasjon øker til 2339 liter og to meter lastelengde.
Takhøyde i midtre seterad på 101 cm kan få personbiler matche, og 74 cm med beinplass i samme seterad (BilNorge-mal med 1,75 cm høy fører) konkurrerer fullt ut med stasjonsvognutgaven av Mondeo.
Men selv i en såpass stor doning som Galaxy er ikke kompromiss til å unngå. Fortsatt er det for trangt for alle andre enn forholdsvis små barn i bakre seterekke, og de tre setene i midtre rad er langt fra så gode å sitte i som et ordinært baksete i en stasjonsvogn.
Bilen er heller ikke så høy innvendig at det er mulig å trille inn en oppslått barnevogn slik det faktisk lar seg gjøre i eksempelvis Ford Grand Tourneo Connect og VW Caddy Maxi.
Sitter høyt
Mange oppgir høy sittestilling og god oversikt i trafikken som argument for å velge SUV. Sittestillingen er like høy i Galaxy. Du setter deg verken ned eller opp i bilen, men rett inn.
Takk og pris for dører som skjuler dørterskelen – på den måten blir ikke buksene skitne de dagene søla ligger langt oppetter bilens sidevegger.
Oppgradert Galaxy er tilgjengelig med en bensinmotor (1,5 liter/160 hk) og tre dieselmotorer (2,0 liter / 150, 180 eller 210 hk).
Dersom bilen ikke brukes i hverdagen som trekkdyr for tunge lass, holder 150 hk, og gjerne i kombinasjon med firehjulsdrift.
Problemet er bare at mens Ford i SUV-en Kuga kombinerer automat med 150hk og 4x4, er dette først mulig med 180 hk i Galaxy. Da har prisen for lengst passert 600.000 kroner innen bilen er på plass i garasjen.
Galaxy har naturligvis samme infotainment-tilgang som de andre store personbilene til Ford. Det innebærer stor, midtmontert skjerm med god oppløsning og musikkanlegg fra Sony med 12 høyttalere som Ford hevder gir premium lyd. Ja, vel.
Selve instrumentbordet har dessuten for mye informasjon på for lite areal.
Titanium X-pakke med dymaniske LED-lys, seter i semsket skinn, eljusteringer av førersetet, elektrisk åpning og lukking av bakluka i kombinasjon med 180-graders kamera i grillen som bedrer sikten i vanskelige utkjøringer, gjør Galaxy mer attraktiv.
Galaxy leveres også som varebil med grønne skilt uten at det hjalp på salget i fjor. Det endte på beskjedne 59 personbiler og 45 varebiler.
*4x4 og automat kun i kombinasjon med annen motor. Kilde: OFV/produsentene/EuroNCAP.
Modell Type (diesel) | Ford Galaxy Titanium 150 hk (D) AWD man | VW Sharan Highline 150 hk (D) AWD man | Citroën C4 Grand Picasso 150 hk (D) AT | VW Caddy Maxi Highline 150 hk (D) AWD aut | Ford Grand Tourneo Connect 120 hk (D) AT |
L/B/H | 485/192/175 cm | 485/190/172 cm | 460/184/164 cm | 488/179/190 cm | 482/184/185 cm |
Motorvolum | 1997 ccm | 1968 ccm | 1997 ccm | 1968 ccm | 1499 ccm |
Motoreffekt | 150 hk | 150 hk | 150 hk | 150 hk | 120 hk |
Moment | 350 Nm | 340 Nm | 340 Nm | 340 Nm | 270 Nm |
0-100 km/t | 12,2 sek | 10,6 sek | 9,7 sek | 11,1 sek | –- |
Toppfart | 193 km/t | 198 km/t | 210 km/t | 189 km/t | –- |
Forbruk | 0,54 l/mil | 0,56 l/mil | 0,45 l/mil | 0,54 l/mil | 0,48 l/mil |
CO2-utslipp | 139 g/km | 147 g/km | 120 g/km | 144 g/km | 129 g/km |
4x4 | Ja | Ja | Ikke mulig | Ja | Ikke mulig |
Automatgir | Nei* | Ikke med 4x4 | 6 A | 6 DSG | 6 A |
Bakkeklaring | –- | 15,2 cm | 12,0 cm | 15,2 cm | 15,2 cm |
Bagasjerom | 300 – 2339 l | – 1865 l | 170 – 1843 l | – 3880 l | – 2761 l |
Tilhengervekt | 2000 kg | 2400 kg | 1700 kg | 1350 kg | 1151 kg |
Egenvekt | 1738 kg | 1867 kg | 1476 kg | 1574 kg | –- |
EuroNCAP | Ikke testet | Ikke testet | 5 stjerner (2013) | Ikke testet | 5 stjerner (2013) |
Pris ex lev. | Kr. 540.000 | Kr. 454.500 | Kr. 437.000 | Kr. 469.500 | Kr. 370.000 |