-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
De mest interessante: 207 & Galaxy
Genève (BilNorge.no) – Det blinker i krom og glans. Biler presenterer seg fra sin aller beste side. Bil er fortsatt en messe verdig, og intet er som bilutstillingen i Genève.
Her er alle merker representert under ett og samme tak. Små avstander, så man kan lett sammenligne og vurdere konkurrenter. Ikke rart folk fra hele verden valfarter til Genève hvert år for å se det siste innen bil.
I år er det flere nasjoner representert enn noen gang tidligere. Aldri før har det summet i flere språk i pressesenteret. Interessant er det å legge merke til at kinesiske journalister er i full sving – både tidlig og seint.
Det er biler for alle lommebøker og interesser – fra rå sportsbiler til enkle konebiler der lavt forbruk står i fokus. Det er biler i alle farger og fasonger som står i fokus. Ingen snakker om rust, utslipp av helsefarlig eksos eller bilkøer, bompenger, verkstedregninger eller garanti. I Genève er det bare nyheter som gjelder, og bilindustrien er ikke verdens største industri for ingen ting.
De mest interessante
Vi har sett og studert alle merker og modeller – og om noen modeller skal plukkes ut som særlig interessante for Norge, så må det bli Peugeot 207 og Ford Galaxy. På venteliste kommer Ford S-Max og Chevrolet Captiva.
Hvorfor disse fire?
Få, om noen kan små biler bedre enn franske produsenter. OK, Fiat kommer farlig nære, og særlig Toyota har forsøkt seg med Yaris. Men den nye Peugeot 207 er som skapt for å bli en virkelig slager i Norge. Kompakt og stram i linjene, romslig og praktisk. Fem dører, naturligvis, og bilen vil konkurrere direkte med Toyota Yaris og Årets bil – Renault Clio. Vi har faktisk mer tro på at Peugeot 207 skal bli en suksess i Norge enn Renault Clio.
Ford Galaxy er en gjennomført fint innredet flerbruksbil. Det er svært mange som er på jakt etter en ekte 7-seter. Utvalget har til nå vært begrenset, og mange har hørt mye kritikk av kvaliteten på de første Galaxy som kom fra fabrikken i Portugal. Nå har Ford overtatt alt selv, og den nye Galaxy er virkelig en stor og romslig bil som både blir flott som personbil med 7 seter og som varebil. Ford-forhandlerne har virkelig noe å glede seg til.
Chevrolet Captiva er uten tvil en av de mest interessante SUVer fra Korea. Bilen skal lages av Daewoo og selges som Chevrolet. Bilen kommer faktisk også som Opel (7 cm kortere) - da med betegnelse Antara. Den er en rommelig familie-SUV, og da vi besøkte Chevrolet-standen i Genève summet det i nordmenns snakk om at det var jammen litt av en bil fra Korea. Riktig priset kan den nye Captiva løfte Chrevrolet til et nytt nivå
Ford S-Max er første modellen bygget på den plattformen som skal inkludere neste generasjon Mondeo. S-Max lover bra med masse plass og rette kanter rundt bakdøra som gjør at det blir virkelig lett å laste inn og ut bagasje og store gjenstander. Ford S-Max er en av de få bilene som ikke får en svakt hellende form bakover.
Hva som ikke var der
Noen biler fant vi ikke i Genève. Det tyder på at fabrikken ikke synes modellene fortjener å bli utstilt:
- Nissan droppet Almera og Primera. Det indikerer at begge modellene er i ferd med å bli faset ut, og at det kan komme andre som tar over.
- Skoda brukte all plass på nye Roomster og viste derfor ikke Fabia og Octavia.
- Ford droppet Ka – og det er ikke første gang.
- Toyota holdt Corolla pent i bakgrunnen, og det samme gjør Ford med Mondeo sedan.