-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fokus på Mondeo
Genève (BilNorge.no): Den ble første gang vist som idebil i Paris. Så var den nesten ferdig til bilutstillingen i Bologna. Her i Genève står Ford Mondeo i ferdig drakt. Nå er alt klart for bilen som skal innta norsktoppen.
Image-bygger
Om du setter opp en liste over årets viktigste nye biler, så kommer nye Ford Mondeo ganske høyt på lista. Kanskje helt på toppen. Mondeo skal nemlig bli en av Norges mest solgte modeller.
Ford investerer mer enn noen gang i nylanseringen, og det er spennende det som kommer. Mondeo skal bidra til at du endrer oppfatning av varemerket Ford. Det trauste og sedate skal erstattes med nytt og avansert. Nå er ikke lengre Opel utfordreren – men BMW og Audi.
For det var tider da det å få Mondeo som firmabil ikke akkurat var noen forfremmelse. Men noe må det ha vært med bilen, for Mondeo har fortsatt sine tilhengere. Dagens modell er rommelig, solid - kanskje på grensen til traust, og har ikke akkurat preget av å ha en helt oppdatert design.
Året var 1993 da Sierra var ute og Mondeo første gang ble lansert. Det ble norsk firmabil nummer en. Utenfor enhver dagligvareforretning var det alltid minst to biler tilhørende selgere.
På plass til ferien
Om få måneder er alt klart for nylansering av nye Mondeo i tre karosseriformer, sedan, stasjonsvogn og 5-dørs kombikupé. Bilen hadde stjernerolle i James Bond filmen Casino Royale, og i juni skal bilen bli stjerne hos Ford-forhandlerne.
I Norge har Ford-organisasjonen som mål å tegne 4.000 kontrakter innen utgangen av året. Og allerede før den lanseres i juni, skal de ha forhåndssolgt 1500 biler.
Lanseringen er planlagt i minste detalj. Forhandlerne skal selge bilen fra bakrommet – til kunder som ikke kan vente på den store lanseringen. Det blir eksklusive visninger for spesielt interesserte.
De første norske kundene kan sette seg bak rattet før sommerferien. Fords budskap er at om du vil tilbringe sommerferien i den største og beste familiebilen som kan kjøpes for penger, må du skrive kontrakt nå.
Stjerne
På bilutstillingen i Genève glinser nye Mondeo som en stjerne. Ford satser maksimalt på at bilen alt skal være i fokus fra dag én. Med kløkt har Ford latt informasjon om den nye bilen dryppe ut. I all hemmelighet har biler rullet på vinterveier i Norden de siste månedene. Hver minste detalj er testet, for Ford tåler ikke en mandagsbil.
Stor som Scorpio
Husker du Ford Scorpio? Det er bilen du må sammenligne med om du vil vite hvor stor plass det er i nye Mondeo. Det er plass til 535 liter bagasje i sedanen – mot 500 liter i dagens modell. Men selv med den solide økningen kommer den til kort mot Passat som har en kapasitet på 565 liter (i følge data fra OFV).
Det er neppe helt tilfeldig at ved utvikling av nye Mondeo har nye Passat vært utfordren – samt BMW 3-serien og Audi A4. I følge Ford er Mondeo bedre enn Passat i det meste – fra plass til modellutvalg, utstyr og eierkostnader. Bilen er bygget på samme plattform som flerbruksbilene Galaxy og S-Max.
Klassebest på innredning
Ford har brukt mer tid og penger enn noen gang på innredning og de mange små detaljene. De legger stor vekt på at man ved utvikling av Mondeo har lyttet mindre til de store bilutleieselskapene og flåteeiere (som tradisjonelt har vært store Ford Mondeo kunder) og mer på familier og de mange som selv velger firmabil innenfor oppgåtte prisklasser.
High tech
Syv kollisjonsputer blir standard – inkludert knepute for føreren. Elektronisk stabilitetsprogram (ESP) blir standard på alle biler. For første gang lanserer Ford et system som hindrer deg i å tanke feil drivstoff. Skulle du ved en feil gripe pistolen for bensin når du kjører diesel, vil bilens drivstofftank nekte deg adkomst.
Bilen får integrert enhet for radio og navigasjon. Ford har studert BMWs iDrive og kaller sitt nye system for Ford Human Machine Interface som er en helt ny klasse for hich-tech fra Ford.
For E85
Motorprogrammet blir omfattende og det meste er hentet fra dagens Galaxy og S-Max. Ford vil ikke lenger levere bilen med V6-motor, men satser på sine 4-sylindrede bensin- og dieselmotorer.
Det blir 1,6-, 2,0- og 2,3-litere for bensin og 1,8- og 2,3-litere for diesel. For første gang vil også en FlexiFuel-variant tilbys for bruk av E85 drivstoff (bio-etanol).
Aggressive priser
Ford holder prisene på nye Mondeo tett til brystet. De mener bilen er en liten størrelse større enn biler mange vil vurdere som konkurrenter – men hevder at prisene vil være som for konkurrentene (les Passat, Avensis, Vectra, og BMW 3-serien).
Prisene for sedan og 5-dørs med diesel, vil starte på rundt kr 280.000 mens stasjonsvogna vil sprenge 300.000 kroners grensen. Det blir åtte utstyrspakker fra Ambiente til Ghia X. Men selv på de billigste modellene vil viktig utstyr være standard - som trinnløst klimaanlegg, ESP og naturligvis ABS.
Bildene nedenfor er hentet fra Bond-filmen Casino Royale. Vil du se flere bilder av nye Mondeo, kan du gå til vår forhåndsomtale.