Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga

Kuga er priset og klar

Vi har møtt Ford Kuga på flere messer gjennom det siste året, men modellen som står i Genève er for første gang en ferdig produksjonsutgave.

Publisert Sist oppdatert

Luksusproblem

I slutten av mai kommer Kuga til landet, og Ford Motor Norge frykter den vil gi dem et stort problem – å forsyne markedet med nok biler.

Les også: Kuga, nesten klar

En norsk kvote på 1000 biler regner importøren som alt for beskjedent, og de trykker nå hardt på Ford Europa for å skaffe flere biler.

- Med de tilbakemeldinger vi har fått på bilen, er det ingen tvil om at vi kommer til å selge alle vi får tak i, sier informasjonssjef Anne Sønsteby.

Det er for øvrig god stemning hos Ford om dagen. Etter februar er Mondeo Norges mest solgte bilmodell, og på registreringsstatistikken fra OFV innehar Ford en tredjeplass bak Toyota og Volkswagen.

En motor, to nivåer

Kuga kommer i første omgang med en 2,0 TDCi-motor med 136 hk og et dreiemoment på 320 Nm ved 2000 omdreininger.

6-trinns manuell gearkasse er standard og foreløpig eneste alternativ. Bilen skal tilbys i utstyrnivåene Trend og Titanium, og prisene er som følger:

Trend – kr 367.900

Titanium – kr 387.900

Tøffe konkurrenter

Selv anser Ford at VW Tiguan og Toyota RAV4 blir de argeste konkurrentene, og har følgende kommentar med hensyn til prising:

- Våre prisanalyser viser at Kuga ligger på nivå med Tiguan (innstegspris på kr 368.000, red. anm) og om lag 5.000 kroner over RAV4. Men i forhold til RAV4 tar Kuga dette igjen på utstyr, hevder Sønsteby.

Kugas fysiske mål er 444 x 184 x 171 cm over en akselavstand på 269 cm. Den er dermed ganske lik Tiguan og vesentlig lenger enn RAV4. Med en egenvekt på 1613 kg inkludert fører, har Kuga en lastekapasitet på 517 kg.

Du skal få mer informasjon når vi har prøvekjørt bilen om noen uker.

Powered by Labrador CMS