Ford Mustang Mach-E GT - Foto: Øivind Skar
Ford Mustang Mach-E GT - Foto: Øivind Skar
Ford Mustang Mach-E GT - Foto: Øivind Skar
Ford Mustang Mach-E GT - Foto: Øivind Skar
Ford Mustang Mach-E GT - Foto: Øivind Skar
Ford Mustang Mach-E GT - Foto: Øivind Skar
Ford Mustang Mach-E GT - Foto: Øivind Skar
Ford Mustang Mach-E GT - Foto: Øivind Skar
Ford Mustang Mach-E GT - Foto: Øivind Skar
Ford Mustang Mach-E GT - Foto: Øivind Skar
Ford Mustang Mach-E GT - Foto: Øivind Skar
Ford Mustang Mach-E GT - Foto: Øivind Skar
Ford Mustang Mach-E GT - Foto: Øivind Skar
Ford Mustang Mach-E GT - Foto: Øivind Skar
Ford Mustang Mach-E GT - Foto: Øivind Skar
Ford Mustang Mach-E GT - Foto: Øivind Skar
Ford Mustang Mach-E GT - Foto: Øivind Skar
Ford Mustang Mach-E GT - Foto: Øivind Skar
Ford Mustang Mach-E GT - Foto: Øivind Skar
Ford Mustang Mach-E GT - Foto: Øivind Skar
Ford Mustang Mach-E GT - Foto: Øivind Skar
Ford Mustang Mach-E GT - Foto: Øivind Skar

Prøvekjørt:

Ford Mustang Mach-E GT - Utemmet villhest

Hvordan skaffe seg en utemmet villhest? Tja, en av løsningene er å ta en kjøreglad Ford Mustang Mach-E med 351 hk og slippe til nye 136 hk – med den konsekvens at Mustang blir enda mer kjøreglad, men tidvis ganske utemmet.

Publisert
Adnuntius-ad. Hidden in the editor. Format: "bilnorge.no - desktop - netboard 1 (artikkel)", size: 580x400.

Først publisert i BilAutofil nr. 1-2020

Egentlig er hesten ganske tam, arbeidsvillig og lettstyrt, men med et par fingertrykk og litt omprogrammering, endrer GT karakter til det de V8-motorsterke variantene av Ford Mustang mest er kjent for: råskap konvertert til mengder med kjøreglede for dem med kunnskap og erfaring nok til å ta det helt ut.

Å hente 487 hk ut av en elbil er ikke spesielt komplisert. Så er det naturligvis lov å spørre om hva man skal med GT på hekkluka og alle kreftene når det snør tett og elektronikken jobber febrilsk for å beholde kontakten med underlaget selv ved forsiktig pådrag.

Men om ikke lenge står sola høyere på himmelen, sure vintermåneder etterfølges av tørr asfalt og du forstår hvorfor du lot deg overtale til å bla opp 90.000 kroner ekstra for de 136 hk som skyter deg halvannet sekund raskere til 100 og utgjør en viktig forskjell mellom Mustang Mach-E LR og GT-varianten.

Sannsynligvis la du på noen lapper til for å få med det store glasstaket og den knall-oransje fargen som sender tydelige signaler om hva som skjuler seg på innsiden av de spesialdesignede 20-tommerne.

Adnuntius-ad. Hidden in the editor. Format: "bilnorge.no - desktop - superboard 1 (artikkel)", size: 980x600.

Mer enn effekt

Med Mach-E GT gjør Ford langt mer enn bare å hente ut effekt. Her er tatt grep med oppsettet og bygd inn veiytelser som står i forhold til at den elektriske varianten overgår V8-ikonet Mustang 5,0 Mach 1 i effekt-, moment- og akselerasjonsytelse, men til halve prisen av petrolutgaven i Norge. 3,7 sekunder sier Ford det tar til 100 km/t med rullende start slik Tesla også måler akselerasjonen.

I bakspeilet spøker naturligvis Tesla Model Y, en bil nesten på centimeteren like stor som Mustang Mach-E GT og med nær identisk motorytelse. Snakk om kamp mellom to amerikanskutviklede SUV-navn nordmenn elsker å parkere på tunet.

(saken fortsetter)

Sportslig satt opp

Du merker umiddelbart det fastere oppsettet på GT. Selv innstilt i kjøremodus «Stille» er bilen langt mer presis enn LR-utgaven når svingene kommer tett på, ikke minst takket være de adaptive MagneRide-demperne, men samtidig kan bilen oppleves i stiveste laget i møte med fartshumper.

Allerede LR-utgaven har røde bremsecalipere, forskjellen til GT er at Brembo har levert dem. Det merkes når behovet for å skrubbe melder seg.

Ekstra motorytelse er hentet ut ved å øke effekten i motoren som driver forhjulene. Programmering fra 30/70 kraftfordeling i 4x4 Mach-E til 40/60 i GT er der først og fremst for å dra smilet helt fra øre til øre.

Adnuntius-ad. Hidden in the editor. Format: "bilnorge.no - desktop - smartboard (Google)", size: 300x300.

Dette er kjøreprogrammene:

· Stille: Sømløs kjøring, rolig og stille.

· Aktiv: Balansert kjøring, moro og engasjerende.

· Utemmet: Begeistret kjøring, kjøretøy og vei er helt synkronisert.

· Helt utemmet: Egentlig banemodus med mulighet for å ta ut maksimal ytelse i en lengre periode.

Selvlysende

Foruten to spesielle lakkfarger hvor «cyber orange» er klart mest iøynefallende, den svarte fronten, karosseri senket med 1,7 cm, litt endret støtfanger foran, lakkerte hjulbuer, svart tak og speilhus og et digert GT-emblem på hekkluka, er det lite som skiller GT fra resten av Mustang Mach-E-familien.

Det samme gjelder innvendig med unntak av sportsseter med bedre sidestøtte, men fortsatt kort sittepute som ikke kan forlenges. Førersetet har heller ikke flust med vinkelreguleringer på seteputen. Når Ford har så gode seter i sine europeiske ST-biler, er det vanskelig å forstå hvorfor samme typer seter ikke er å finne i Mach-E GT?

Jeg får ikke akkurat premiumfølelse inne i elektrisk Mustang, og Ford kunne kostet på tredelt bakseterygg framfor den knøttlille skiluka.

Kunstig motorlyd

I bakspeilet spøker naturligvis Tesla Model Y, en bil nesten på centimeteren like stor som Mustang Mach-E GT og med nær identisk motorytelse. Snakk om kamp mellom to amerikanskutviklede SUV-navn nordmenn elsker å parkere på tunet Click to add author

I bakspeilet spøker naturligvis Tesla Model Y, en bil nesten på centimeteren like stor som Mustang Mach-E GT og med nær identisk motorytelse. Snakk om kamp mellom to amerikanskutviklede SUV-navn nordmenn elsker å parkere på tunet

Til gjengjeld har Ford bygd inn et bra lydanlegg fra B&O som inkluderer 10 høyttalere og egen lydplanke i dashbordet. Fra dette anlegget strømmer også den kunstige motorlyden som øker i intensitet avhengig av pådrag og programvalg. Lyden er like kunstig og irriterende som i Porsche Taycan, men kan heldigvis skrus av.

Vinterstid redder deilig varme i hele rattet (ikke bare i gripeflatene) og oppvarmet frontrute helhetsinntrykket sett innenfra. Den store Tesla Model S/X-like dashbordskjermen er lett å finne fram på.

Halvert rekkevidde

GT har samme batteripakke som Long Range-variantene, det vil si 99 kWt brutto med 91 kWt til disposisjon. Til tross for den høye effekten antyder Ford 500 km rekkevidde. Men det er under sommerlige forhold.

I desemberkulde og snøføre var det aldri mulig å hente ut mer enn rundt 280 km med strømforbruk rundt 30 kWt. Oppgitt maksimal DC-ladefart på 150 kW var bare å glemme, selv med varmt batteri kom vi aldri over 87 kW.

Raskeste lading i minus 12 grader kom vi unna med 40,3 kWt (opp til 80 prosent av batteriets kapasitet) på snaut 31 minutter, og rundt 130 km gjort om til vinter-rekkevidde.

Den høye effekten og underholdende veioppførselen kler Mustang Mach-E GT.

Så kan du spørre hvorfor ikke det står en eneste Ford-logo på bilen. Vil ikke Ford vedkjenne seg villhesten som igjen har gjort Ford til et betydelig bilmerke i Norge?

VI SYNES

I Mach-E GT har Ford hentet ut mer av det Mustang historisk er kjent for.

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Fakta Ford Mustang Mach-E GT

PrisKr. 640.500
Pris testbilKr. 658.000
MotortypeElektrisk
Motor forann/a
Motor bakn/a
Samlet ytelse487 hk/860 Nm
Batteri (brutto/netto)99/88 kWt
Lading DC/AC150/11 kW
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t4,4 sekuner
Toppfart200 km/t
CO2/NOx0 g/km
Strømforbruk (oppgitt/test)20/29 kWt
Rekkevidde (WLTP/test)500/280 km
Dimensjoner (L/B/H)473/188/161 cm
Akselavstand298 cm
Bilvekt2285 kg
Bakkeklaring14,5 cm
Tilhengervekt750 kg
Bagasjerom foran100 liter
Bagasjerom bak402 - 1420 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAP5 stjerner (2021)
Kilde: Produsent/OFV/Statens vegvesen

Powered by Labrador CMS