Ford StreetKa
Ford StreetKa
Ford StreetKa
Ford StreetKa
Ford StreetKa
Ford StreetKa
Ford StreetKa
Ford StreetKa
Ford StreetKa
Ford StreetKa
Ford StreetKa
Ford StreetKa
Ford StreetKa
Ford StreetKa
Ford StreetKa
Ford StreetKa
Ford StreetKa
Ford StreetKa
Ford StreetKa
Ford StreetKa
Ford StreetKa
Ford StreetKa

Ford StreetKa: Kompakt kjøreglede

Ford sørget for stor media-interesse da de brukte Kylie Minogue som trekkplaster ved lanseringen av StreetKa. Bilen kom til Norge på forsommeren 2003 og er hittil solgt i et svært begrenset antall.

Publisert Sist oppdatert

Selv om StreetKa på papiret er den svakest motoriserte bilen i vår cab-karavane, hadde den ingen problemer med å holde følge med sine kraftigere konkurrenter. Manglende hestekrefter blir kompensert for av et sportslig understell, et hjul i hvert hjørne, lavt tyngdepunkt og bilens relativt beskjedne vekt som gjør den lettkjørt og morsom på svingete landeveier.

Gromlåt

De to setene er komfortable med god sidestøtte, og selv om rattet er helt uten justeringsmuligheter fant de fleste sjåførene en brukbar kjørestilling. StreetKa har meget presis gearing og gromlåten fra eksosanlegget er en sportsbil verdig. Det eneste vi savnet fra plassen bak rattet var et sted å hvile venstrefoten.

I motsetning til de fleste konkurrenter er StreetKa’s bagasjerom like stort enten du kjører åpent eller lukket. Toseteren har et separat rom for oppbevaring av kalesjen når du kjører åpent. Kalesjen heves og senkes manuelt, noe som gir en rask og effektiv av- og påkleding. I åpen tilstand er det mye trekk i normale hastigheter uten vindavviser. Med taket på blir oversikten begrenset både bakover og til siden.

Dårlig finish

Det som trakk ned vårt inntrykk av StreetKa var at eksemplaret vi kjørte ristet og skranglet på ujevn vei på tross av at bilen bare var ett år gammel og hadde gått 13.000 kilometer, noe som vitner om dårlig finish. Dessuten var det fukt i lyktene og alarmen slo seg på i tide og utide.

StreetKa koster i Norge kr 242.900. Da får du en velutstyrt toseter med en trekkvillig 1,6-liters motor på 90hk, et morsomt leketøy med plass for to pluss weekend-oppakning. En bil som skapt for norske landeveier med høy svingfaktor.

J

L

Sportslige kjøreegenskaper

Dårlig finish

Praktisk bagasjerom

Dugg i lykter

Enkel betjening av kalesje

Relativt høy pris

Powered by Labrador CMS