Ford KA Luxury

Ka er en stille protest mot moderne og velutstyrte biler. Ka Luxury har riktignok servostyring, klimaanlegg og skinnseter, men resten er minimalistisk.

Publisert

Ford KA Luxury
Ford KA Luxury

Først publisert i BIL 6 - 2001.

Jeg må innrømme at jeg er svak for Fords minsting. Den er ikke spesielt vellykket bakfra, men det er neppe noen fare for at du skal forveksle den med noe annet. Forfra er den derimot helt nydelig, og det enkle interiøret matcher så utrolig godt.

Ka er en småbil og selv om den er registrert for fire personer, er baksetet minimalt på de fleste områder. Du kjøper ikke en Ka hvis du skal på langtur med fire voksne. Foran sitter en derimot svært så rommelig. Sjåføren har rikelig benplass, takhøyden er upåklagelig og selv om bredden er begrenset, skal en være storvokst før en klager på plassen.

Førermiljøet er praktisk og enkelt. Det lyse skinntrukne rattet, de lyse setene og de lyse fargene på dashbordet gjør at kupéen oppleves som luftig. Skinn, radio/CDspiller og klimaanlegg til tross; Ka er ingen luksusbil. Det merker du straks du fyrer motoren.

Den aldersstegne 1,3-literen med 60 hk har ikke kraft nok til å henge med konkurrenter med mer moderne 1,2- og 1,3-litere. Nesten 15 sekunder fra stillestående til 100 km/t oppleves som langt fra sportslig, men den henger overraskende godt med både i bytrafikken og i den travle trafikken rundt Oslo. Førsteinntrykket er at den er kvikk, spesielt opp til ca 80 km/t, men det inntrykket blekner litt når vi oppdager at speedometeret har vesentlig mer misvisning enn det som er normalt.

Motoren er trekkvillig på mellomregisteret og peser du ikke 1,3-literen for mye, får du et realt fraspark ut av svingene. Det tåler Ka, ja den ber nesten om å få litt røff behandling på svingete veier. Styringen er lett og presis, og kontakten med veien er førsteklasses. Dårlig komfort vil noen si, veikontakt sier andre. Ka er kledelig rampete, sier jeg. Veistøyen er dominerende og det rister litt på dårlig vei, men støydempingen mot hjulopphengene er overraskende god, og Ka gir et tvers gjennom robust inntrykk. Faktisk mer robust enn mange biler i storbilklassen. Det rister litt i rattet i de mest rufsete svingene, men den holder kursen. Ettersom en sitter stødig i skinnsetene, kommer gokartfølelsen snikende.

Ka er en enkel bil, den har bare to kollisjonsputer, den har ikke ABS eller noen annen form for elektronisk førerhjelp og er i så måte en gårsdagens bil. Kanskje det er derfor jeg ble så betatt av den lille Forden – av og til kan det bli litt for mange digitale duppeditter og styringsprogrammer. Ka er sjarmerende fordi den er enkel, og det finnes nok av oss som lar oss sjarmere, men jeg tror faktisk ikke Ka hadde tapt seg om ABS-bremser hadde vært standard.

FORD KA Luxury:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og to ventiler pr sylinder. Kompresjon: 9,5:1. Sylindervolum: 1299 ccm. Boring og slaglengde: 73,96 x 75,48 mm. Effekt: 44 kW (60 hk) v/5000 o/min. Dreiemoment: 105 Nm v/2500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og tromler bak.
Dekk: 165/60SR14.
Mål: Lengde: 362,0 cm. Bredde: 163,9 cm. Høyde: 136,0 cm. Akselavstand: 244,8 cm. Sporvidde f/b: 139,2/141,1 cm.
Egenvekt m/fører: 965 kg. Tillatt totalvekt: 1265 kg. Maks taklast: 75 kg.
Bagasjerom: 186 liter (VDA).
Tankvolum: 42 liter.
Aks. 0 - 100: 14,8 sek
Toppfart: 155 km/t
Forbruk bykjøring: 0,89 l/mil
Forbruk landevei: 0,56 l/mil
Forbruk snitt: 0,68 l/mil
CO2-utslipp: 165 g/km
Pris: kr. 155.000,-
Forbruk i følge 99100/EU.

Powered by Labrador CMS