Hybride konkurrenter. Nye Nissan X-Trail mot ladbar Ford Kuga. (Foto: Øivind Skar)

DUELL: Nissan X-Trail mot Ford Kuga

SUV for elbilskeptikere

Egenskaper som ubegrenset rekkevidde og god trekkevne har holdt salget av hybride SUV-er oppe. Selv med dalende volum gjennom flere år, var det fortsatt 120 ladehybride/hybride modeller å velge blant i fjor. Og nye kommer til som Nissan X-Trail – som her møter Fords ladbare Kuga til duell.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i bladet BilAutofil nr. 3-2023

Selv med mer enn halvert volum i fjor ble det likevel registrert mer enn 15.000 ladehybrider og 10.000 hybrider, biler som på ulik vis nyttiggjør seg elkraftens umiddelbare respons, men som samtidig i basis drives av en fossilmotor hvilket betyr null rekkeviddeangst.

I dette bildet står Toyota Rav4 fram som den soleklare vinneren de siste årene med 10.000 ladehybrider og 3.000 hybride de siste to årene.

Men det fins også andre tekniske løsninger, som den Nissan har valgt på både X-Trail og Qashqai hvor bensinmotoren ikke har annen funksjon enn å produsere strøm som driver elmotoren. Bilene er altså elbiler som medbringer kraftverket og henter energien fra bensintanken.

Hvordan fungerer dette i møte med eksempelvis ladbare Ford Kuga? Les videre og du finner trolig svar på mange av de spørsmålene du måtte ha.

Lang historie

Nissan X-Trails historie går 23 år tilbake i tid og var inntil lillebror Qashqai dukket opp den klart mest valgte Nissan i Norge. På verdensbasis selger X-Trail også svært godt, ikke minst i USA under navnet Rogue.

Fjerde generasjon fra 2022 baseres på en fellesplattform med alliansepartner Renault og underbygger også seneste generasjon Mitsubishi Outlander, bilen som for snaut ti år siden gjorde det stuerent å kjøre ladehybrid SUV i Norge.

Fortsatt tilbys X-Trail både som fem- og sjuseter uansett om den er to- eller firehjulsdrevet.

«Om Nissan hadde valgt å gjøre X-Trail 4x4 ladehybrid slik Toyota har gjort med Rav4, ville avgiften trolig havnet under 100.000 kroner. Det kunne gjort X-Trail til en svært interessant bil. Nå er den bare altfor kostbar.»

Ladehybrid, men ikke 4x4

Til tross for Fords lange SUV-historie i USA, dukket ikke Kuga opp før i 2008 og med tredje generasjon ble den ladehybrid. Men av uforklarlige grunner droppet Ford firehjulsdrift på ladehybriden, den trekker kun på forhjulene hvilket er problematisk i Norge hvor nesten alle som kjøper familie-SUV foretrekker at den trekker på alle fire hjulene.

Denne duellen handler altså om en elbil som får strømmen fra bensin og en ladehybrid med 65 km oppgitt stikkontaktrekkevidde.

Det ble fort klart at selv om bilenes utvendige mål på papiret er ganske like, bidrar fem centimeter større høyde og mer kantet SUV-form til at X-Trail ikke bare oppleves større, men faktisk også er det. Likevel er begge store nok biler for en familie på fire.

Her er noen viktige fellestrekk:

* Varme i rattet.
* Varme i frontruta.
* Eget panel for klimaanlegget.
* Elektrisk bakdør.
* Bra tilhengervekt.
* Begge har lyktespylere.
* Headupdisplay.
* Ryggekamera som lett skitnes til.
* Førersete uten forlengbar sittepute.
* Lengderegulerbart baksete.

X-Trail oppleves som mer moderne og påkostet enn Kuga. Selv om Kuga i tredje generasjon ikke har så mange år bak seg, bærer interiøret preg av kjipt materialvalg og er modent for oppgradering. Infotainmentskjermen som kunne vært større, har likevel oppløsning og grafikk man ikke går seg bort i.

«X-Trail oppleves som mer moderne og påkostet enn Kuga.»

Mest kjøreglad

Støydempingen burde Ford lagt mer innsats i, men ute i trafikken vinner Kuga overlegent med best styring og ved å være klart mest kjøreglad, slik som mange av Fords modeller er. Med totalt 225 hk hvor 152 av dem kommer fra den 2,5 liter store bensinmotoren og inntil 110 hk fra elmotoren, framstår ikke Kuga som noen sinke på veien. Selv om dataene viser at den bruker to sekunder mer på 0-100 km/t-sprinten enn X-Trail, er ikke testteamet i tvil om hvilken av de to som ville vært førstevalget på underholdende veier.

Misforstå rett, X-Trail kjører mer enn godt nok, men er ikke like leken som Kuga. Det X-Trail taper på spisset kjøreglede, tar den derimot igjen på komfort. I det daglige vil mange mene at å ha det fint inne i bilen betyr mer enn skarpe kjøreegenskaper. Lavt støynivå og store skjermer med god grafikk løfter helhetsinntrykket.

Best på dårlig vei

Firehjulsdrift og 19,2 cm bakkeklaring, tre centimeter bedre enn Kuga gjør at X-Trail helt klart tar seg bedre fram på tvilsomme veier og vanskelig føre. Her skal det skytes inn at også X-Trail kan leveres i en 100.000 kroner billigere utgave med mindre motoreffekt og kun framhjulsdrift samtidig som Ford mer enn gjerne inkluderer firehjulsdrift, men mot et pristillegg på 135.000 kroner som i betydelig grad forklares med avgifter.

Selv uten 4x4 byr Kuga på fem kjøreprogrammer: øko, normal, sport, glatt og snø/sand. X-Trail har stort sett det samme programoppsettet med tillegg av offroad og utforbakkekontroll.

Kongelig i baksetet

Både X-Trail og Kuga er gode å sitte i og diskusjonen i testteamet om hvem av bilene som har de beste setene kokte ned til smak og behag. Det er uansett lett å finne seg til rette bak rattet i begge – og i baksetene kvalifiserer takhøyden til å sitte med hatten på for dem som måtte ha noe slikt å sette på hodet. 73 cm beinplass i Kuga og 72 cm i X-Trail bak en 180 cm lang fører holder for de aller fleste. Høy sittestilling i begge gjør det trivelig å være passasjer i baksetet.

Nissan har også kostet på solskjerming av sidevinduene bak. Kjekt når man har små barn der.

Høyt og lavt forbruk

La meg starte med X-Trail hvor Nissan oppgir systemeffekt på 210 hk, men energien som driver bilen hentes i hovedsak fra tre sylindre og 1,5 liters motorvolum med 158 hk effekt som produserer strøm og sender den til elmotorene via et 1,73 kWt batteri med vekt på 54 kg. Så lenge det er nok strøm på batteriet ytes 210 hk. Fordi bensinmotoren ikke er innkoblet med hjulene, skjer energiflyten helt sømløst og svært komfortabelt.

Hensikten med Nissans kompliserte framdriftsløsning er naturligvis å redusere utslippet, men oppgitt forbruk på 0,64 liter per mil er likevel bortimot desiliteren høyere per mil enn forbruket til Rav4 med Toyotas velkjente hybridteknologi. Og da vi tanket var det faktiske forbruket på 0,74 liter/mil.

Hvordan klarte Ford Kuga seg fram til bensinpumpen? Det korte svaret er veldig bra. For å ha et direkte sammenlikningsgrunnlag valgte vi å starte målingen ved å fulltanke etter å ha kjørt bilen tom for strøm. Så skulle det vise seg at Forden var langt mindre tørst enn antatt. Ved kontrolltanking og identisk kjøring med begge endte Kuga-forbruket på 0,56 liter/mil hvilket betyr at Nissans bensin/el-konsept slurpet 32 prosent mer bensin enn Fords hybride teknologi.

Drepes av avgifter

Hvordan henger det sammen at X-Trail i dette tilfellet koster 157.000 kroner mer enn Kuga? 4WD mot 2WD forklarer litt, men hovedforklaringen er å finne i de norske bilavgiftene hvor Kuga på grunn av måten å måle forbruk/utslipp for ladehybrider (WLTP) gir snaut 55.000 kroner i engangsavgift, mens X-Trail beregnes som en vanlig hybrid og avgiftsbelastes med 267.000 kroner.

Om Nissan hadde valgt å gjøre X-Trail 4x4 ladehybrid slik Toyota har gjort med Rav4, ville avgiften trolig havnet under 100.000 kroner. Det kunne gjort X-Trail til en svært interessant bil. Nå er den bare altfor kostbar.

KONKLUSJON

Nissan X-Trail er veldig lett å like, og hadde vunnet denne testen med solid margin hadde den ikke strøket på forbruk og pris. Nå vinner den med knappest mulig margin.

Å bruke en bensinmotor til kun å produsere strøm virker ikke spesielt smart og viste seg å ikke være det i test under norske vinterforhold. Fordi bilen heller ikke nyter godt av elbilen- og ladehybridens avgiftsfordeler, blir X-Trail e-4orce altfor kostbar i Norge.

Ford Kuga byr på kjøreglede nok til å forlenge reisen. Og prisen er hyggelig. I hverdagsbruk vil det meste av kjøringen foregå elektrisk om man tar bryet med å lade, og selv når man ikke gjør det byr Ford på svært lavt forbruk til 1778 kg tung SUV å være.

Kuga trenger å oppgraderes innvendig. Den er ikke like trivelig å oppholde seg i som X-Trail, og det er komplett uforståelig at Ford ikke har gjort ladehybriden firehjulsdrevet.

Men både Kuga og X-Trail blir et lett offer for konkurrenter i egne hus: Lavskattede og så godt som momsfrie Ford Mustang Mach-e og Nissan Ariya, begge med god rekkevidde, gjør det vanskelig å anbefale Kuga og X-Trail med mindre det å kjøpe en elektrisk bil sitter langt inne.

Poeng

Ford KugaNissan X-Trail
STe-4orce
Motor/drivverk66
Kjøreegenskaper76
Interiør68
Komfort68
Plass67
Bagasjerom67
Praktiske egenskaper77
Teknologi67
Forbruk/lading/rekkevidde86
Økonomi63
Sum (100)6465

Duell: Nissan X-Trail – Ford Kuga

Ford KugaNissan X-Trail
ST-Line PHEVe-4orce Tekna 5s
Pris billigste variant*Kr. 509 500Kr. 542 400
Pris testbil ex utstyr*Kr. 537 500Kr. 642 400
Pris testbil*Kr. 597 900Kr. 754 900
Fossilmotor2 488 ccm, R4, turbo bensin1 497 ccm, R3, turbo bensin
Effekt/moment152 hk/ikke oppgitt158 hk/250 Nm
Elmotor 1110 hk/ikke oppgitt204 hk/330 Nm
Elmotor 2Ingen136 hk/195 Nm
Systemeffekt225 hk/Ikke oppgitt210 hk/525 Nm
Drivlinje1A, forhjulsdrift7A (DTC), firehjulsdrift
0-100 km/t9,2 sek7,2 sek
Toppfart200 km/t180 km/t
Batteri14,4 kWt1,73 kWt
DC/AC ladefartIkke/3,6 kWIkke ladbar
El-rekkevidde, oppgitt65 kmIkke oppgitt
Bensinforbruk, oppgitt0,10 liter/mil0,64 l/mil
Bensinforbruk, tomt batteri/test0,56 liter/mil0,74 liter/mil
CO2/NOx22 g/km - 4,5 mg/km146 g/km - 4,3 mg/km
Dimensjoner (L/B/H)463/188/168 cm468/184/173 cm
Akselavstand271 cm271 cm
Bilvekt1 778 kg1 881 kg
Bakkeklaring16,0 cm19,2 cm
Tilhengervekt1 500 kg1 650 kg
Bagasjerom405 - 1 481575 - 1 396 liter
Drivstofftank45 liter55 liter
Bilgaranti5 år/100 000 km5 år/100 000 km
Batterigaranti8 år/160 000 kmIkke tema
MiljøklasseBF
Euro NCAP***** (2019)***** (2021)
* ex frakt/levering.
Kilde: Produsent/Statens vegvesen/OFV

Et tilbud til dem som ikke er klar for å kjøre helelektrisk. (Foto: Øivind Skar)
Rettere hekk og større høyde betyr mer bagasjeplass. (Foto: Øivind Skar)
Nissan X-Trail: En flott SUV, men bare så altfor dyr. (Foto: Øivind Skar)
Nissan X-Trail: Taper for elektriske Ariya. (Foto: Øivind Skar)
Nissan X-Trail: Lekker innvendig. Lett å trives her. (Foto: Øivind Skar)
Nissan X-Trail: Store skjermer og lettlest grafikk. (Foto: Øivind Skar)
Nissan X-Trail: Sitter høyt med god plass til bein og hode. (Foto: Øivind Skar)
Nissan X-Trail: Stort bagasjerom, men ikke flatt gulv. (Foto: Øivind Skar)
Nissan X-Trail: e-Power betyr hybrid uten lademuligheter. (Foto: Øivind Skar)
Ford Kuga: Ladbar, men ikke med firehjulsdrift. (Foto: Øivind Skar)
Ford Kuga: En SUV klar for oppgradering. (Foto: Øivind Skar)
Ford Kuga: God plass i baksetet og ganske stort og lettlastet bagasjerom. (Foto: Øivind Skar)
Ford Kuga: Liten skjerm, men grei grafikk. (Foto: Øivind Skar)
Ford Kuga: Røde sømmer hinter til sportslighet. (Foto: Øivind Skar)
Ford Kuga: Pluss for eget panel for klimaanlegget. (Foto: Øivind Skar)
Ford Kuga: Hyggelig forbruk. (Foto: Øivind Skar)
Powered by Labrador CMS